Normat 52:4, 145–159 (2004) 145
Matematiska kilskriftstexter
i den norska Schøyensamlingen
ran Friberg
Stortorget 1
SE–28131 Hässleholm
frib erg@math.chalmers.se
Martin Schøyens samling av gamla och värdefulla dokument av många olika ka-
tegorier innehåller bland annat en förnämlig samling matematiska kilskriftstexter,
huvudsakligen gammalbabyloniska, dvs. från den tidigare hälften av andra årtu-
sendet f.Kr. Enligt planerna kommer dessa texter att bli publicerade, med utförliga
kommentarer, i min bok Pictographic and Cuneiform Tablets in the Schøyen Col-
lection, 1: Mathematical Cuneiform Texts, Hermes Publishing, Oslo 2005. Exempel
intressanta texter diskuterade i boken presenteras här nedan i all korthet.
1. Nybörjares övningar med stora siror. Scyens samling av matematiska kil-
skriftstexter är faktiskt omfattande att man i detalj kan följa babyloniska skol-
elevers framsteg i skrivskicklighet och räkneförmåga, från det första skolårets ele-
mentära multiplikationsövningar skrivna med stora klumpiga siror till den fär-
digutbildade mönsterelevens avancerade matematiska problemtexter skrivna med
nästan mikroskopiskt små kilskriftstecken. Fig. 1 visar ett exempel en nybörjares
multiplikationsövningar, som börjar med uträkningen 50 45 = 37 30 (där 37 30
är ett sexagesimalt tal som i decimala siror motsvarar 37 60 + 30 = 2 250).
Det fanns inte någon kilskriftssira för noll, men istället fanns det olika siror för
ental (upprättstående kilar) och tiotal (sneda kilar). I transliterationen till moderna
siror (Fig. 1, till vänster) skrivs titotalen med en liten cirkel upptill till höger.
friberg.tex,v 1.16
146 Jöran Friberg Normat 4/2004
4˚ 5
1
5˚ 5
5˚ 5
3˚ 7 3˚
4˚ 5 5˚
5˚ 5
handkopiakonform transliteration
Figur 1 : MS 2728. En nybörjares enkla multiplikationsövningar.
1˚2 a.rá 1 1˚
2
1˚2 a.rá1˚5 3
1˚2 a.rá 4˚ 8
1˚2 a.rá 5˚ 1˚
1˚2 a.rá1˚6 3 1˚2
1˚2 a.rá1˚7 3 2˚4
1˚2 a.rá1˚8 3 3˚ 6
1˚2 a.rá 3 3˚6
1˚2 a.rá 2 2˚4
1˚2 a.rá 4 4˚ 8
1˚2 a.rá 5 1
1˚2 a.rá 6 1 1˚2
1˚2 a.rá 7 1 2˚4
1˚2 a.rá 8 1 3˚ 6
1˚2 a.rá 9 1 4˚ 8
1˚2 a.rá 1˚
2
1
˚
2
a
.
r
á
1
˚
1
2
1
˚
2
1
˚
2
a
.
r
á
1
˚
2
2
2
˚
4
1
˚
2
a
.
r
á
1
˚
3
2
3
˚
6
1
˚
2
a
.
r
á
1
˚
4
2
4
˚
8
1
˚
2
a
.
r
á
2
˚
3
4
˚
8
1
˚
2
a
.
r
á
2
˚
4
1
˚
2
a
.
r
á
3
˚
6
19 :
Figur 2 : MS 2184/3. En multiplikationstabell med huvudtalet 12.
2. Aritmetiska tabelltexter med sexagesimala tal. För sådana här uträkningar
använde babyloniska skolelever sexagesimala multiplikationstabeller som de kopie-
rade f rån lärarens exemplar och sedan i bästa fall lärde sig utantill. Fig. 2 visar ett
exempel en sådan multiplikationstabell. Det är en multiplikationstabell (i trans-
literation till moderna siror) med “huvudtalet” 12. Det ofta återkommande ordet
a.rá är ett sumeriskt låneord i den babyloniska texten. Det betyder faktiskt orda-
grant ‘gånger’, eftersom är ett sum eriskt verb som betyder ‘gå’. Tabellen anger
produkten av 12, först med alla heltal från 1 till 19, sedan med tiotalen från 20 till
50. Exempel: 12 40 = 8’, vilket egentligen betyder att 12 40 = 8 60 (= 480).
Babylonierna använde nämligen “relativa” sexagesimala tal med flytande värden,
eftersom d e inte hade uppfunnit nollan! För att skriva ‘19’, egentligen 20 1’,
hittade des sutom varje skolelev en egen krumelur!
friberg.tex,v 1.16
Normat 4/2004 Jöran Friberg 147
Utöver multiplikationstabeller fick den babyloniske skoleleven lära sig också and-
ra aritmetiska tabeller. Kvadrattabeller gick från 1 1=1 till 19 19 = 6 01
(361), 20 20 = 6 40’, 30 30 = 15 (egentligen 15 00), 40 40 = 26 40’,
50 50 = 41 40’, och 1 1=1 (egentligen 1 00 1 00 = 1 00 00). Kvadratrotsta-
beller gick från ‘1 har 1 som sida’ hela vägen till 58 01 har 59 som sida’ och ‘1 har 1
som sida’. Det fanns av någon anledning inga kubiktabeller, men kubikrotstabeller
gick från ‘1 har 1 s om sida’ hela vägen till 57 02 59 har 59 som sida’ och igen ‘1
har 1 som sida’. Fig. 3 visar en liten lertavla med ett kort utdrag 5 rader ur en
sådan kub ikrotstabell. Den går från 36 37 13 till 1 21 53 17’.
3˚ 6 3˚ 7 1˚3
íb.si-tam
4˚5 4˚4 1˚4
5˚6 1˚5 1˚5
1 8 1˚6 1˚6
1 2˚1 5˚3 1˚7
Figur 3 : MS 3966. Ett kort utdrag 5 rader ur en kubikrotstabell.
Ordet íb.si-tam som är skrivet kanten är en kombination av ett sumeriskt
ord íb.si som betyder ungefär ‘liksidig’ (en kub är ju liksidig) och en babylonisk
ackusativändelse -tam. Sumeriska låneord spelade faktiskt en lika viktig roll i den
babyloniska matematiken som grekiska och latinska låneord spelar i vår egen tids
matematik.
Typiskt för den babyloniska matematiken var användningen av reciproktalsta-
beller, egentligen en sorts divisionstabeller. Exemplet i Fig. 4 är en transliteration
av en sådan tabell som tydligen innehöll många fel att en ilsken lärare har korsat
över texten båda sidorna av lertavlan!
igi. 9. gál. bi 6 4˚
1. da. àm
!
4˚. bi 4˚
$u. ri. a. bi 3˚
igi.3.
gál. bi
2
˚
igi.4.
gál. bi
1
˚
5
igi.5. gál. bi 1˚2
igi.6. gál. bi 1˚
igi.8. gál. bi 7 3˚
igi. 1˚.gál. bi 6. àm
igi. 1˚2.g
á
l. bi 5
igi. 1˚5. g
á
l. bi 4
igi. 1˚6. g
á
l. bi 3 4˚5
igi. 1˚8. g
á
l. bi 3 2˚
igi. 2˚. g
á
l. bi 3
igi. 2˚ 4. g
á
l. bi 2 3˚
igi. 2˚ 5.g
á
l. bi 2 2˚4
igi. 4˚5. gál. bi 1 2˚
igi. 4˚8. gál. bi 1 1˚5
igi. 5˚. gál. bi 1 1˚2
igi. 5˚4. gál. bi 1 6 4˚
1. gál. bi 1
1 4 gál. bi 5˚6 1˚5
1 2˚1. gál. bi 4˚4 2˚6 4˚
igi. 4˚
. gál. bi 1
3˚
igi.
3
˚
6.
gál.
bi 1
4˚
igi.
3˚
2. gál. bi
1 5
˚
2 3
˚
igi. 2
˚
7. gál. bi 2
1
˚
3 2
˚
Figur 4 : MS 3890. En dålig elevs underkända reciproktalstabell.
En reciproktalstabell b örjar alltid med två rader som talar om att
2
/
3
av 60 är
40’ och ‘hälften (av 60) är 30’. Sedan fortsätter den med
1
/
3
är 20’,
1
/
4
är 15’ och
vidare, hela vägen till
1
/
54
är 1 06 40’och‘
1
/
1
är 1’,
1
/
1 04
är 56 15 och till slut
1
/
1 21
är 44 26 40’, vilket betyder att
60
/
81
= 0;44 26 40 (sexagesimalbråk).
friberg.tex,v 1.16
148 Jöran Friberg Normat 4/2004
3. Aritmetiska övningsuppgifter. Observera att den babyloniska reciproktalsta-
bellen bara innehåller reciproktal till “sexagesimalt reguljära” heltal mellan 2 och
1 21. Heltal kallas sexagesimalt reguljära om de går jämnt upp i ‘1’ (som kan bety-
da 1 00 = 60 eller 1 00 00 = 60
2
och vidare). Det finns till exempel in ga sådana
heltal mellan 54 och 60, och 7 är naturligtvis inte heller reguljärt. Anledningen till
att tabellen slutar med reciproktalen till 1 04 och 1 21 är att 1 04 = 64 = 2
6
och
1 21 = 81 = 3
4
.
4˚ 6 2˚ 5˚ 4 5˚ 1 3˚ 1˚ 4 3 4˚ 5
1˚ 2 2˚ 1 3˚ 4 3˚ 7 4˚ 4 3 4˚ 5
3 1˚ 7 4˚ 5 1˚ 4 3 4˚ 5
5˚ 2 4˚ 4 3 4˚ 5
1˚ 4 3 4˚ 5
3 4˚ 5
Figur 5 : En nedåtstigande potenstabell med potenser av 3 45.
Räkning med “mångsiriga” reguljära sexagesimaltal spelade en viktig roll i ba-
bylonisk matematik. Ett vacke rt exemp el är den “nedåtstigande potenstabellen” i
Fig. 5 som börjar med det sexagesimalt reguljära talet 46 20 54 51 30 14 03 45 =
(3 45)
6
= 15
12
. Sedan faktoriseras en faktor 3 45 i taget bort tills det slutliga
resultatet blir (3 45)
2
= 14 03 45 och (3 45)
1
= 3 45.
I babylonisk matematik fanns de t två olika divisionsmetoder. Den första använ-
des om ett tal a skulle divideras med ett tal b som var ett sexagesimalt reguljärt
tal. var första steget att beräkna reciproktalet till b, som kallades igi b, troligen
sumeriska för ‘det motsatta talet till b’. Sedan beräknades kvoten a/b som a igi b
(dvs som a 1/b). Men om b inte var sexagesimalt reguljärt fick man använda
en annan metod. Ett sådant fall förekommer i nästa e xempel, i Fig. 6. Här är tre
tal uppskrivna under varandra. Det ser ut som om talen är 4, 13, och 4 41 37, men
i själva verket är det första talet 1 01 01 01, och det här var antagligen en uppgift
som en elev skulle ta med sig hem och lösa för att sedan visa upp resultatet nästa
dag för läraren. Det gällde att visa att 1 01 01 01 dividerat med 13 är 4 41 37.
1
1
1
1
1˚ 3
4 4˚1 3˚ 7
Figur 6 : MS 2317. En sexagesimal divisionsuppgift med en ickereguljär divisor.
Hur man kunde lösa en sådan uppgift framgår av en 500 år äldre matematisk
kilskriftstext från staden Ebla. Metoden från Ebla går ut att man löser en följd av
successivt svårare divisionsuppgifter tills man når fram till det önskade resultatet.
Vill man till exempel dividera 1 01 01 01 med 13, dividerar man först 1 00 (60)
med 13. Resultatet är att 1 00 = 134+8 (1 00/13 = 4 med resten 8). I de följande
stegen ser man att 1 00 00 = 13 4 36 + 12, och att 1 00 00 00 = 13 4 36 55 + 5.
friberg.tex,v 1.16
Normat 4/2004 Jöran Friberg 149
Adderar man resultaten, får man till slut att 1 01 01 01 = 1 00 00 00 + 1 00 00 +
1 00+1 = 13(4 36 55+4 36+4)+(5+12+8+1) = 134 41 35+26 = 134 41 37.
Alltså är svaret till divisionsuppgiften att 1 01 01 01 dividerat med 13 är 4 41 37.
Från en modern ståndpunkt kan metoden förklaras med oändliga sexagesi-
malbråk, alternativt allmänna bråk, nämligen att 1/13 = 0;04 36 55 ..., och att
1 01 01 01
1
/
13
= 4 36 55
5
/
13
+ 4 36
12
/
13
+4
8
/
13
+
1
/
13
= 4 41 37!
4. Lösningar i tabellform till kombinerad-köpkvots-problem. Lertavlan i Fig. 7
innehåller två likartade uträkningar. I den första, uppgift a, har eleven tydligen fått
veta att fyra olika varor har “köpkvoterna” 1, 2, 3, och 4 vikt- eller volym-enheter
(kolumn 1). Det betyder att för 1 shekel i silver (på sumeriska 1 gín kù.babbar)
kan man köpa 1 enhet av den första varan, 2 av den andra, 3 av den tredje, 4 av
den fjärde. Frågan är nu hur mycket man kan köpa för 1 shekel om man skall köpa
lika mycket av alla fyra varorna. Man börjar med att räkna ut “enhetspriserna” för
de olika varorna. De är 1 shekel per enhet för vara 1,
1
/
2
shekel för vara 2,
1
/
3
för
vara 3 och
1
/
4
för vara 4. Enhetspriserna är antecknade i kolumn 2 som talen 1, 30
(= 0;30), 20 (= 0;20), och 15 (= 0;15). Det följer att det “kombinerade enhetspriset”
är 1 + 0;30 + 0;20 + 0;15 = 2;05 shekel. Reciproktalet till 2;05 = 2
1
/
12
=
25
/
12
är
12
/
25
= 0;28 48. Om man nu köper 0;28 48 enheter av varje vara blir priset man
betalar för den första varan 0;28 48 shekel, för den andra 0;14 24 shekel, osv. De
här priserna är antecknade i kolumn 3. Summan av priserna i kolumn 3 är precis
1 shekel. Därför kan man kalla talet 0;28 48 för den “komb inerade köpkvoten”. Man
kan ju köpa precis 0;28 48 enheter av varje vara för 1 shekel sammanlagt. Därför
står det också 28 48 fyra gånger i kolumn 5.
1 gín kù.babbar.
a
b
1
1
2˚ 8 4˚ 8
8 4˚ 8
2˚ 8 4˚ 8
2˚ 8 4˚ 8
2˚ 8 4˚ 8
2˚ 8 7 3˚
5˚ 6
1˚5
5˚ 6
1˚5
5
˚
6 1
˚
5
5
˚
6
1
˚
5
3 4˚ 5
9 2˚ 2 3˚
1˚ 8 4˚ 5
1˚ 5
1˚ 5
2
2
3
3
6
4
4
1 gín kù.b.
1˚4 2˚ 4
9 3˚ 6
7 1˚ 2
Figur 7 : MS 2830. Två uträkningar av kombinerade köpkvoter.
5. Geometriska övningsuppgifter. Runda lertavlor, kallade linser, med siror el-
ler geometriska figurer var förmodligen den tidens “f öreläsningsanteckningar”, slar-
vigt nedskrivna av elever som lyssnade till en lärares demonstration av hur ett
matematiskt problem skulle lösas. Kanske var meningen att eleven sedan skulle
hem och skriva ut sin egen mer detaljerade version av lösningsprocedu ren att visa
upp för läraren nästa d ag. I Fig. 8 demonstreras ett e xempel en sådan rund
lertavla, med en teckning av en parallelltrapets delad i tre delar av två parallella
friberg.tex,v 1.16
150 Jöran Friberg Normat 4/2004
tvärlinjer. En trolig tolkning är att det ställda problemet var att beräkna läng-
derna av de fyra parallella sidorna det var givet att långsidan (eller egentligen
jden) av trapetsen var delad av tvärlinjerna i tre delar som mätte 10, 20, och
30 “stavlängder”, och att de två yttersta delytorna mätte vardera 1 40 “kvadrat-
stavar”. Om längderna av de fyra parallella sidorna kallas p, q, r, s, kan e tt
sådant problem ersättas av ett system av fyra linjära ekvationer för fyra obekanta:
(p + q)/2 10 = 1 40, (r + s)/2 30 = 1 40, (p q)/10 = (q r)/20 = (r s)/30.
Lösningen till problemet är angiven i figuren: p = 10 50, q = 9 10, r = 5 50, s = 50.
Figur 8 : MS 3908. En tredelad parallelltrapets.
Exemplet visar en tydlig skillnad mellan babylonisk och grekisk geometri: Medan
den klassiska grekiska geometrin var abstrakt och resonerande, var den baby-
loniska geometrin konkret och nu merisk. Det framgår också av nästa exempel,
ytterligare en rund lertavla (Fig. 9). Här är tre likadana parallelltrapetser förenade
till ett “liksidigt triangulärt band” som omsluter en liksidig triangel med sidan 10,
och som är inneslutet i en liksidig triangel med sidan 16;40 + 43;20 = 1 00.
1˚ 6 4˚
3˚ 5
4˚ 3 2˚
4˚ 3 2˚
4˚ 3 2˚
1˚ 6 4˚
1 6 4˚
1˚ 6 4˚
1˚ 6 4˚
1˚6 4˚
Figur 9 : MS 2192. Ett liksidigt triangulärt band uppdelat i tre parallelltrapetser.
En jlig tolkning är att figuren illustrerar p roblemet att bestämma ytan av
det liksidiga triangulära bandet man vet bara att den yttre liksidiga triangeln
har sidan 1 00 och att den inre liksidiga triangeln har sidan 10. Man kan räkna
här: Kalla längden av kortsidan i en av trapetserna för a. är längderna av
de parallella sidorna i trapetsen 10 + a och 10 + 2a. Samtidigt är 10 + 3a = 1 00.
Därför är a =
50
/
3
= 16;40, 10 + a = 26;40 och 10 + 2a = 43;20.
Vill man nu beräkna ytan av det triangulära bandet kan man göra det två
sätt. Ett sätt är att beräkna den sammanlagda ytan av de tre trapetserna. Den är
friberg.tex,v 1.16
Normat 4/2004 Jöran Friberg 151
3 (43 20 + 26 40)/2 h =335 h,därh är jden i trapetsen. Ett annat sätt
är att utnyttja att ef tersom sidan av den yttre triangeln är 6 gånger stor som
sidan i den inre triangeln, är ytan av den yttre triangeln 36 gånger stor som
ytan av den inre triangeln. Alltså är ytan av det triangulära bandet 35 gånger ytan
av den inre triangeln. Siran 35 nära kanten den runda lertavlan kan därför
förklaras två olika sätt i samband med beräkningen av ytan av det triangulära
bandet!
En annan slarvig anteckning, den här gången en avrundat kvadratisk lertav-
la (Fig. 10) visar en cirkel placerad symmetriskt omkring mitten av en kvadrat.
Sirorna som är noterade i och runtom kvadraten är svåra att tolka.
2 1˚6 4˚5
2 1˚3 4˚5
4˚5 5˚6 1˚5
3 2˚
5˚2 3˚
2
5
1˚5
1˚5
5
Figur 10 : MS 2985. En cirkel i mitten av en kvadrat.
Lyckligtvis finns det en annan text som kan hjälpa till med tolkningen av den
här figuren, en gammalbabylonisk problemtext från staden Susa i västra Iran. I den
texten är en kallad “konkav kvadrat” (en figur begränsad av fyra lika cirkelbågar)
placerad symmetriskt omkring mitten av en kvadrat, och det angivna problemet
är att bestämma sidan kvadraten om både minsta avståndet från den kon-
kava kvadraten till sidorna av kvadraten och ytan av området mellan den konkava
kvadraten och kvadraten är kända. Problemet kan omformuleras som en kvadratisk
ekvation.
Det är förmodligen likadant i det här fallet. I fall fungerar det här: Givet
är att avståndet från cirkeln till sidorna av kvadraten är 3;45 och att ytan av
området mellan cirkeln och kvadraten är B = 28 21;33 45. Det gäller att bestämma
längden d av cirkelns diameter. Det är klart att sidan av kvadraten är d + 7;30,
och att ytan av cirkeln är 0;45 kv.d. (Här betyder kv.d kvadraten av d,och
0;45 =
3
/
4
är den babyloniska approximationen till /4.) Därför kan d bestämmas
som en lösning till den kvadratiska ekvationen kv.(d+7;30)0;45kv.d = B, eller
0;15kv.d+15d = B56;15. Eftersom kv. 0;30 = 0;15 (jämför med anteckningen
i vänstra kanten lertavlan) kan ekvationen omformuleras ännu en gång, till
kv.(0;30 d + 15) = B + 2;48 45 = 28 21;33 45. Här är högerledet kvadraten
41;15. Alltså är 0;30 d + 15 = 41;15. Lösningen till den kvadratiska ekvationen är
därför att d = 52;30, ett tal som är noterat i figuren till vänster ovanför kvadraten.
Det följer också att sidan kvadraten är 52;30 + 2 3;45 = 1 00.
6. En gammalsumerisk geometrisk tabelltext. Den äldsta matematiska kilskrift-
stexten i Schøyensamlingen (Fig. 11) är en gammalsumerisk tabelltext från ED III
(Early Dynastic III perioden, ca 2600–2350 f.Kr.). Den är gammal att sexagesi-
mala tal ännu inte skrevs i ett sexagesimalt positionssystem, utan olika taltecken
friberg.tex,v 1.16
152 Jöran Friberg Normat 4/2004
1˚
2˚
3˚
4˚
ki
ki
ki
ki
ki
ki
ki
5˚
5
sag
ninda
du
1
gé$
1
$ár
1
$ár
2
$ár
2
è$e
1
è$e
1
è$e
1
è$e
1
è$e
3
bùr
1˚3
bùr
3˚
bùr
5˚3
bùr
2˚3
bùr
3
iku
5
gé$
1˚
gé$
2˚
gé$
3˚
gé$
4˚
gé$
5˚
gé$
Figur 11 : MS 3047. En gammalsumerisk geometrisk multiplikationstabell.
användes för 1 och för 60, liksom för 10 och för 10 60. Tecknet för 60 är en större
variant av tecknet för 1, och tecknet för 10 60 är tecknet för 60 med tecknet för
10 inuti. Dessutom är texten gammal att siror ännu inte skrevs med kilskrifts-
tecken utan med rundade tecken. (Man skrev kilskriften med en vass pinne men
siertecknen med en rund pinne.)
Det här är en matematisk tabell med 7 rader och 3 kolumner. I varje rad anges
först kortsidan av en rektangel, sedan långsidan, och sist ytan av rektangeln. I alla
7 raderna är långsidan 1 gésh (60) gånger lång som kortsidan. Ne dan ges en
transliteration av tabellen med användning av följande sumeriska termer: 1 gésh =
60, 1 shár = 3600, 1 iku = 100 kvadratstavar, 1 èshe = 6 iku, 1 bùr = 3 èshe.
5 5 gésh = 2 èshe 3 iku (2
1
/
2
èshe)
10 10 gésh = 3 bùr 1 èshe (10 èshe)
20 20 gésh = 13 bùr 1 èshe (40 èshe)
30 30 gésh = 30 bùr (90 èshe)
40 40 gésh = 53 bùr 1 èshe (160 èshe)
50 50 gésh = 1 shár 23 bùr 1 èshe (250 èshe)
1 gésh 1 shár = 2 shár bùr (360 èshe)
7. Babyloniska labyrinter av en hittills okänd typ. Två lertavlor i Schøyensam-
lingen u ppvisar teckningar av labyrinter. Båda labyrinterna är av helt nya typer,
vilket är anmärkningsvärt eftersom hittills alla kända teckningar e ller gestaltning-
ar av labyrinter har varit antingen enkla och ointressanta eller diverse varianter
av den klassiska “grekiska” eller “mykenska” labyrinten. En av de nya babyloniska
labyrinterna ser u t som i Fig. 12, till vänster. I motsats till den grekiska labyrinten
som har bara en ingång, med en väg som leder in till c entrum, har den här laby-
rinten två ingångar, med en väg som leder in till centrum och en annan som slutar
innan den når fram dit. Labyrinten är skickligt tecknad, vilket knappast skulle ha
varit jligt om inte tecknaren hade använt en i förväg uträknad algoritm för kon-
struktionen av labyrinten. Den algoritmen måste i fall ha varit helt annorlunda
friberg.tex,v 1.16
Normat 4/2004 Jöran Friberg 153
Figur 12 : MS 4515. Den babyloniska kvadratiska labyrinten.
§ 1
§ 2
§ 3 a
§ 3 b
§ 3 c
§ 3
d
§ 3 e
§ 4
§ 5
ki.3 1 3
˚
igi
4
˚
igi.bi
1 3
˚
ù
4
˚
gar.gar 2 1˚
in.sì
2' 2 1
˚
gaz
1 5 in.
1 5 du
7
.du
7
1 1
˚
2
˚
5 1
˚
2
˚
5
in.sì
1
˚
2
˚
5.e
2
˚
5 sag ki.3
3
˚
2 sag in.sì
1
˚
7 4 in. sì 1
˚
7 4. e 3
˚
2 íb.si
8
1
i-na
1 1˚
7 4 zi
1
˚
7 4 in.
1 8
v
du
7
.du
7
1 1˚
7 4 in.s
ì
2' 2 1
˚
6 gaz
1 8
v
in.sì
1 4
˚
ù
3
˚
6 gar.gar 2 1˚
6
ki.2 1 4˚
igi 3
˚
6 igi.bi
ki.4 1 2
˚ igi 4
˚5 igi.bi 1 2
˚
ù
4˚
5
gar.gar 2 5 2' 2 5 gaz 1 2 3
˚
in.sì
1 2 3
˚
du
7
.du
7
1 5 6 1
˚
5
1
a-na
u$ zi 5 6 1˚
5 in. sì
5 6 1
˚
5. e 1
˚
7 3
˚
íb. si
8
1
˚
7 3
˚
sag
%i- l
i- i
p- ti
ki. 4
5
%i- il-pa-tum
7
%i- li- ip- tum
u$ ù sag en.nam i-na x x
5 4 3 íb.si
8
5 du
8
1˚2 in. sì
1
˚2
a-na
4 nim 4˚ 8
v
in.
4˚ 8
v
a-na 7 nim 5 3
˚ 6 u$
3˚ 6 a-na 7 nim 4 1˚2 sag
%i- li- ip- ta- am
nim
ma x e- li sag x x x 3
u$ ù sag
i
- x- x
i-na sag wa-$i-im an-ni-x
a-na 3 nim 3˚ 6 in.sì
ki.5 1 1
˚
2 igi 5
˚
igi.bi1 1
˚
2
ù
5
˚
gar.gar
2 2 2' 2 2 gaz 1 1
1 1 du
7
.du
7
1 2 1
1 i-na
1 2 1 zi 2 1 in. sì
2 1. e 1
˚
1 ìb.si
8
1
˚
1 sag ki. 5
a$-$um 5 %i- il- pa-tum
a- ma- ri- ka
1 4 igi ù igi.bi 5˚6 1˚5
1 1
˚5
%i-il- ip-tum 4
˚
5 a.$à
u$
ù sag en.nam
4˚5 a.$à a-na 2 e.tab 1 3˚
1 3˚a-na 1 3
˚3 4˚5 da 3 3 4˚5
3 3 4˚5. e 1 4
˚5 x x íb.si
8
2' 1 4˚5 gaz 5˚2 3˚ in. sì
5˚2 3˚du
7
.du
7
4˚5 5˚6 1˚5 in.sì
4˚5 a.$à i-na4˚5 5˚ 6 1˚5 zi
5˚6 1˚
5 in.sì 5˚6 1˚
5 7 3˚
7 3˚a-na 5˚2 3˚da‹ 1 u$ in.sì
7 3˚ i- na 5˚2 3˚ zi 4˚5 sag in.sì
1 1˚
5 du
7
.du
7
1 3
˚
3 4
˚
5 in. sì
3
˚
a-na
6 nim 3 u$ gi.na
igi.5 a-na
2
˚
5 da‹ 3
˚ in.sì
2
˚5
a-na
4 nim 1 4
˚ sag an.na
2
˚
5 sag gi in.
1
˚
x x
2 3
˚
a-na
1
˚
nim 2
˚
5
3 8
v
4
˚
5 in. sì
2' 6 1
˚
7 3
˚
nim
‹e-ep-pe-e-ma
du
7
.du
7
m
a
6 1
˚
7 3
˚
in.
2 3
˚
1 in. s
ì 2 3
˚
1
ù 2 3˚
x x x
x
x n.
1 sag gi x
ki- ia-a
i
m- ta- x
x x x
sag gi e
n. n
am
6
bùr
1
è$e
4
iku
3
˚
1 $ar 1
˚
5 gín a.$à
3
˚
1
n. 5 2' kù$ sag ki. ta
x
x
x gi.n
a
at
- ta-an-din-ma
x x x x
at- ta- an-din-nu-ma
x x x x x
3˚
- $u at- ta-di-ma
x x x x x
a
.$à
il- li- ik
x x x x x x x
sag
ki.t
a
x x x x x x x x sa
g gi
$a
x x
a-
na
2 3
˚
ki.1 da‹
1
˚
x x
a-na
3 8
v
4
˚
5 íb. si
x 3
˚
1 2
˚
7 3˚
sag in. sì
íb.si
8
Figur 13 : MS 3971. En gammalbabylonisk matematisk problemtext.
friberg.tex,v 1.16
154 Jöran Friberg Normat 4/2004
än den välkända algoritmen för konstruktionen av en grekisk labyrint. De första
stegen i den förmodade babyloniska algoritmen visas i Fig. 12, till höger.
8. Formler r rationella lösningar till “Pythagoras ekvation”. Bland de mate-
matiska kilskriftstexterna i Schøyensamlingen finns sex större “problemtexter” med
mer eller mindre utförliga frågor, lösningsalgoritmer och svar. I Fig. 13 visas ett
exempel en gammalbabylonisk matematisk problemtext. En av överraskning-
arna i den texten är de fem uppgifterna i § 3, som alla är av samma typ. I § 3 e,
till exempel, är utgångspunkten att ett par reciproka sexagesimaltal är givna, kal-
lade igi = 1 12 och igi.bi = 50 (flytande värden). Det är lätt att kontrollera att
i absoluta värden 1;12 0;50 = 1, dvs. att 1/1;12 = 0;50 och 1/0;50 = 1;12.
Sedan beräknas först (igi + igi.bi)/2 = (1;12 + 0;50)/2 = 1;01. Därefter beräk-
nas i tur och ordning kv. 1;01 = 1;02 01, kv. 1;01 1 = 0;02 01, och kvadratro-
ten kvr. 0;02 01 = 0;11. I sista raden av uppgiften kallas 0;11 för “femte kort-
sidan”. Likadant i § 3 d, till exempel, där igi = 1;20, igi.bi = 0;45, och alltså
(igi + igi.bi)/2 = 1;02 30, kv. 1;02 30 = 1;05 06 15, kv. 1;02 30 1 = 0;05 06 15,
och “fjärde kortsidan” = kvr. 0;05 06 15 = 0;17 30. I samtliga fall går övningarna
tydligen ut att konstruera sidor till rektanglar “normaliserade” att diago-
nalen är 1 i varje enskilt fall. Idén är att alltid låta långsidan vara av formen
(igi + igi.bi)/2 samtidigt som diagonalen = 1. blir kortsidan automatiskt av
formen (igi igi.bi)/2. Det är lätt att kontrollera till exempel att i § 3 e är
(1;12 0;50)/2 = 0;22/2 = 0;11.
Med andra ord visar de här övningsuppgifterna helt explicit att babyloniska
matematiker kände till att godtyckligt många rektanglar kan bildas med diagonal,
långsida och kortsida givna av formlerna (igi + igi.bi)/2, 1, (igi igi.bi)/2, där igi,
igi.bi är godtyckligt valda sexagesimalt reguljära tal med igi igi.bi =1.
Det finns alltid heltal p och q såd ana att igi = p/q och igi.bi = q /p. Därför är
(igi + igi.bi)/2, 1, (igi igi.bi)/2 = (kv.p+ kv.q)/2p q, 1, (kv.p kv.q)/2p q.
De här formlerna skiljer sig från de moderna formlerna för bildandet av rationella
lösningar till “Pythagoras ekvation” bara genom det för babylonierna naturliga
kravet att p och q måste vara sexagesimalt reguljära tal!
Det är intressant att konstatera att § 3 i den här nya texten faktiskt stöder
den tolkning av den berömda tabelltexten Plimpton 322 som j ag gav i Historia
Mathematica redan 1981!
9. En tillämpning av “Pythagoras sats” i 3 dimensioner. I Fig. 14 visas bak-
sidan av ett litet fragment av en matematisk samlingstext i Schøyensamlingen.
Av en lycklig slump finns det med fragmentet en översikt över hela samlings-
textens innehåll. (Inga matematiska kilskriftstexter med liknande översikter har
publicerats tidigare.) Enligt översikten skall texten ursprungligen ha innehållit 16
olika övningar, fördelade 5 teman, enligt följande. § 1: 6 cirkelproblem (av vil-
ka ett finns bevarat framsidan av fragmentet), § 2: 5 problem för kvadrater,
§ 3: 1 problem för en triangel, § 4: 3 problem för ‘tegelformar’ (p arallelltrapetser?),
och § 5: 1 problem för en ‘inre diagonal’.
Nästan hela texten till § 5 är b e varad fragmentet. Här är det fråga om en
helt oväntad överraskning i en ny matematisk kilskriftstext. § 5 handlar nämligen
om en port i en stadsmur. Portens jd h är 5 alnar och 10 fingrar = 0;26 40
stavlängder, bredden b är 0;08 53 20 stavar, och murens tjocklek t är 0;06 40
friberg.tex,v 1.16
Normat 4/2004 Jöran Friberg 155
mu. bi 6 gúr.me$
mu. bi 5 nígin.$a
mu.bi 3
na-al
-ba-tum
3 2
˚
u$ sig
4
. ‹á
i- $i-m
a
5
˚
ta-mar
3'
-ti
5
˚
le- qé-e-ma
1
˚
6
4
˚
ta-mar
1 4 $u-li -ma
4
ta-mar
i
gi 4 du
8
a-na
x x
ba.si
8
$i-ni-pa-at ú- ba-nim
5 $u.si 5
˚
u$
$a 1 $u.si
1
˚
ù 6 4
˚
1 sag
?
.kak
?
3 na-al-ba-tum
1 $à.bar ká
1 1
˚
9
4
˚
4
4
˚
4 2
˚
6 4
˚
ta- mar
1
˚
1 5
˚
1 6 4
˚
ta-mar
8 5
˚
3 2
˚
dagal.la
2˚
6 4˚
sukud
i-ga-ri $u-ta- ki- il- ma
im.gíd.da
a-na
1. e
2˚
ù
x x x x
ù
6 4
˚
ku-bu-ri i-ga-ri- im ta-mar
e- ru-ub-ma
2
˚
6 4
˚
.e 8 5
˚
3 2
˚dagal
ù 1
˚
$u.si 1 4
˚
sukud ká
x x x x x
$um-ma
$à.bar
li- pé- e$ 5 kù $ 2
˚
5
$u-ta- ki- il- -ma
6 4
˚
ku-bu-ri i-ga-ri $u-ta-ki-il-ma
4˚ 4 2˚ 6 4˚ta-mar ku-mu-ur-$u-nu-ti
1˚ 3 5˚ 4 3˚ 4 1˚ 4 2˚ 6 4˚ ta-mar
ba.si
8
-$u $u-li- ma 2˚ 8 5˚ 3 2˚ ta-mar
$a 2˚6 4
˚sukud ki-a-am te-pé-e$
§ 5
§ 4 c
§ 4 a
i-ta-a$-
i-$i-ma 3˚
i- na 3 ta- ki-
$u-li- ma 6
ù 4 1˚ $u-
$a
u$ sag.ki
li- im-
$a-lu-
am-
$u-
x
1˚
$u.nigin mu.bi 16
Figur 14 : MS 3049, baksidan. Ett problem för en ‘inre diagonal’ och en översikt.
b
t = 3/27 stavar = 0;06 40 stavar 
b =  4/27 stavar = 0;08 53 20 stavar
d
1
=  5/27 stavar (bottendiagonalen)
h =  12/27 stavar = 0;26 40 stavar
d = 13/27 stavar = 0;28 53 20 stavar
t
h
d
1
d
kv. t + kv. b = kv. d
1
kv. d
1
+ kv. h = kv. d
kv. t + kv. b + kv. h = kv. d
Figur 15 : Konstruktionen av sirorna i problemet för den ‘inre diagonalen’.
friberg.tex,v 1.16
156 Jöran Friberg Normat 4/2004
stavar. Den ‘inre diagonalen’ d av porten b e räknas med hjälp av en tredimensio-
nell version av den babyloniska diagonalregeln (felaktigt kallad “Pythagoras’ sats”):
kv.d =kv.h+ kv.b+ kv.t= 0;11 51 06 40 + 0;01 19 00 44 26 40 + 0;00 44 26 40 =
0;13 54 34 14 26 40 kvadratstavar, d = kvr. 0;13 54 34 14 26 40 = 0;28 53 20 stavar.
Förklaringen till de komplice rade siror som förekommer i det här problemet får
man om man observerar att 0;26 40 =
3
/
27
, 0;08 53 20 =
4
/
27
, 0;26 40 =
12
/
27
,och
0;28 53 20 =
13
/
27
. Rensar man här bort den gemensamma faktorn
1
/
27
, ser man
att de givna måtten har konstruerats genom kombination av de två “diagonaltripp-
larna” (3, 4, 5) och (5, 12, 13). Idén är alltså följande (se Fig. 15): kv. 3+kv. 4 = kv. 5
och kv. 5 + kv. 12 = kv. 13 = kv. 3 + kv. 4 + kv. 12 = kv. 13.
10. Svåra geometriska problem rklädda till problem r lermurar. Texten som
visas i Fig. 16 nedan är en matematisk problemtext i Schøyensamlingen med en
välbevarad framsida men med en tämligen fördärvad baksida. Liksom MS 3049 i
Fig. 14 slutar den här texten med en översikt över de olika paragraferna i samlings-
texten. §2 är ett igi-igi.bi problem av samma slag som de fem problemen i §3 av MS
3971 (Fig. 13). § 1 innehåller fem problem illustrerade av teckningar av vad som ser
ut som trianglar och parallelltrapetser. I själva verket handlar problemen i § 1 om
lermurar med triangulär eller trapetsformad genomskärning. Några av problemen
är komplicerade och leder till ekvationer med verkligen överraskande lösningsform-
ler. Inga matematiska kilskriftstexter med liknande problem eller lösningsmetoder
har publicerats tidigare.
§ 1 a
lermur
§ 1 e
lermur
§ 2
diagonal
§ 4
kvadrat
översikt
§ 3
utgrävt rum
§ 1 b
lermur
§ 1 c
lermur
§ 1 d
lermur
3 cm
Figur 16 : MS 3052. En matematisk problemtext med fyra teman och en översikt.
I § 1 a betraktas en lermur med trapets formad genomskärning. Trapetsen har en
given jd, 6 alnar, en given bas, 3 alnar, och en given topp,
1
/
3
aln. Murens längd är
också given, 3 00 stavlängder. Nu vill man förlänga muren med 20 stavar. Materialet
till utvidgningen får man genom att riva den översta delen av den ursprungliga
friberg.tex,v 1.16
Normat 4/2004 Jöran Friberg 157
muren. Frågan är hur mycket lägre den nya muren kommer att bli. Svaret är 1
1
/
2
aln lägre.
I § 1 b betraktas igen en lermur med trapetsf ormad genomskärning. Murens
längd, jd, och volym är givna. På en viss jd över marken har ett hål som
är borrat tvärs genom muren en viss längd. Frågan är hur bred muren är nedtill
och upptill. I § 1 c är genomskärningen triangulär. Annars är det samma typ av
problem som i § 1 b.
I § 1 d är problemet en kombination av problemen i § 1 c och § 1 a (Fig. 17).
Troligen var problemet i den fördärvade § 1 e en kombination av problemen i § 1 b
och § 1 a.
Det är klart att § 1 i den här texten är ett avsnitt ur en ursprungliga gammal-
babylonisk “tematext” hög nivå, systematiskt organiserad som den är och up-
penbarligen f örfattad av en ytterst kompetent matematiker.
förlängningen
hålet
den rivna överdelen
Figur 17 : MS 3052 § 1 d. En lermur med en förlängning och ett hål.
11. Vikten av en ikosaeder tillverkad av fingertjocka kopparplåtar. Den intres-
santaste matematiska kilskriftstexten i S chøyensamlingen är den som visas i Fig.
18, i skala 1:1. Det är en liten lertavla med komprimerad skrift och många ovanliga
termer. Den är troligen kassitisk, dvs. från tiden efter den gammalbabyloniska pe-
rio de n i Mesopotamien (andra hälften av andra århundradet f.Kr.). Bara en enda
matematisk problemtext från den tiden har publicerats tidigare.
Texten börjar med en beräkning av en sira för antalet ‘spelpjäsfält’. Om den
här översättningen av den motsvarande sumeriska termen i te xten är korrekt,
handlar det om figurer som något sätt ser ut som spelpjäser. Antalet sådana
figurer beräknas följande kryptiska sätt: Man utgår från en given ‘konstant’ 6.
Sedan subtraherar man 1 och multiplicerar med 4. Resultatet b lir (61)4 = 20.
Därefter beräknas ytan av ett spelpjäsfält med sidan 3 alnar. Ytan A beräknas
här. (För tydlighets skull har jag satt ut nollor och semikolon i sexagesimalbråken .)
3 alnar = 0;15 stavar,
1
/
2
3 alnar = 0;07 30 stavar, 3 alnar
1
/
2
3 alnar =
0;01 52 30 kvadratstavar, A =3alnar
1
/
2
3 alnar
1
/
8
3 alnar
1
/
2
3 alnar =
(0;01 52 30 0;00 14 03 45) kvadratstavar.
friberg.tex,v 1.16
158 Jöran Friberg Normat 4/2004
Farouk Al-Rawi
Figur 18 : MS 3876. En matematisk text som handlar om 20 liksidiga trianglar.
Uträkningen visar att ‘spelpjäsf ält’ är en sumerisk term med betydelsen ‘liksidig
triangel’. Ty om s är sidan av en liksidig triangel, vet man att ytan av triangeln
är lika med s s/2
1
/
2
3. Samma formel används i den kassitiska texten, men
med
1
/
2
3 ersatt av approximationen 1
1
/
8
=
7
/
8
. Det motsvarar att
3 har
approximerats med bråket
7
/
4
(= 1;45), vilket är en bra approximation eftersom
kv.
7
/
4
=
49
/
16
=3
1
/
16
(= 3;03 45).
I den avslutande delen av texten gäller det att beräkna vikten av den koppar
som går åt för att konstruera en ‘hornfigur’ sammansatt av 20 liksidiga trianglar.
Man börjar med att räkna ut den sammanlagda ytan av de 20 ‘spelpjäsfigurer-
na’ med sidan 3 alnar. Resultatet är 20A = 20 0;01 38 26 15 kvadratstavar =
0;32 48 45 kvadratstavar. Sedan beräknas volymen V av den koppar som går åt
för de 20 spe lpjäsfigu rerna. Tydligen är tjockleken av varje sådan figur 1 fin ger =
1
/
30
aln = 0;02 aln. För att förstå uträkningen måste man veta att i gammalbabylo-
niska texter är volymenheten lika med en kvadratstav gånger 1 aln =1kv.st. aln.
ser man att V =1finger 20A = 0;02 aln 0;32 48 45 kv.st. = 0;01 05 37 30
kv.st. aln. Det sista steget i beräkningen är en multiplikation med 1 12, som
kallas ‘konstanten för koppar’. Vad det betyder inser man lätt. Utgångspunkten
är att med 1 talent = 1 00 mina = 1 00 00 shekler (ungefär 30 kg), är (enligt
gammalbabylonisk uppfattning) 1 talent = vikten av en kvadratisk kopparplåt med
sidan 1 aln och tjockleken 1 finger. Alternativt är 1 12 00 talenter per volymenhet
(kv.st.aln) = vikten av koppar per volymenhet. Att det här stämmer följer av att
1 volymenhet =1kv.st.aln = 121230 kv.alnfinger = 1 12 00 kv.alnfinger.
Därmed är det klart att vikten K av de 20 triangulära kopparplåtarna är precis
K = (1 12 00 tal./kv.st.aln) 1 finger20A = 1 12 00 0;01 05 37 30 talenter =
1 18;45 talenter.
friberg.tex,v 1.16
Normat 4/2004 Jöran Friberg 159
Därmed är uträkningarna i den kassitiska texten förklarade. Det återstår bara att
lista ut vad det hela handlar om. Vad finns det för ‘hornfigur’ som kan konstrueras
av 20 fingertjocka kopparplåtar i form av liksidiga trianglar med sidan 3 alnar?
Det överraskande svaret är att hornfiguren troligen är en reguljär polyeder, när-
mare bestämt vad som med en grekisk term kallas en ikosaeder. Förklaringen till
konstruktionen i texten av talet 20 som prod ukten (61)4 är att en ikosaeder
kan vikas ihop med utgångspunkt från (6 1) 4 liksidiga trianglar hopsatta s om
i Fig. 19, till vänster. Första steget i konstruktionen är att avlägsna en liksidig
triangel från en reguljär sexhörning.
1d
1c1b
1a
2d
3d
3c
3b 3a
4a 5a
5b
5c
5d
4b
4c
4d
2c
2b
2a
1a
5a
5b
2a
2b
2c
2d
1b
1c
1d
Figur 19 : Hur (6 1) 4 = 20 liksi diga trianglar kan vikas ihop till en ikosaeder.
12. Den babyloniska matematiken bjuder många överraskningar. De sex ba-
byloniska problemtexterna i Schøyensamlingen bekräftar till övermått den empi-
riska regeln att nya babyloniska matematiska problemtexter alltid innehåller över-
raskningar. Vad de t betyder är att man troligen fortfarande vet mycket litet om
den verkliga omfattningen av den babyloniska matematiken. Det i sin tur hänger
förmodligen ihop med att ytterst av de kända matematiska kilskriftstexterna är
välorganiserade originaltexter författade av någon av de ovanligt begåvade anony-
ma matematiker som måste ha lagt grunden till den babyloniska matematiken. Vi
känner huvudsakligen till bara en mängd utdrag ur tabelltexter och diverse enkla
övningsuppgifter, skrivna av skolelever en relativt elementär nivå, ibland fulla
av felaktigheter. Ett fåtal mer avancerade övningstexter kan vara äldre elevers av-
skrifter direkt från originaltexterna. Sedan finns det också vad man kan kalla “sam-
lingstexter”, som är större lertavlor vilka intresserade lärare mer eller mindre
systematiskt har samlat ihop och kopierat sådana avskrifter av delar av original-
texterna. Vad vi har är därför bara glimtar av hur den babyloniska matematiken
allra högsta nivå egentligen kan ha sett ut.
friberg.tex,v 1.16