82 Normat 53:2, 82–92 (2005)
Begreppet funktion i historisk belysning
Johan Häggström
Institutionen r pedagogik och didaktik
Göteborgs universitet
Box 300
SE–405 30 Göteborg
johan.haggstrom@ped.gu.se
Funktionsbegreppet är ett av de viktigaste och m es t använda begreppen, inte bara
inom matematiken. Funktioner används i stort sett i alla vetenskaper och har haft
en mycket stor betydelse för de senaste seklernas oerhörda framsteg, inte minst
inom de naturvetenskapliga och tekniska områdena. Med tanke den centrala
roll som funktionsbegreppet spelat i matematiken och den vidsträckta användning
det haft borde väl innebörden vara precist och entydigt formulerad? En snabb titt
i några olika läromedel och i begreppshistorien visar att inte är fallet. Det finns
ett stort antal olika sätt att definiera b egreppet funktion. I artikeln ges exempel
den variation som finns i framställningen i läromedel och i hur begreppet uppfattats
och använts i ett historiskt perspektiv.
Nedslag i läromedel
I läromedel för grundskolan görs sällan ens informella definitioner av begreppet
funktion. Istället använder man ofta något eller några exempel för att illustrera
betydelsen. Koordinatsystem och diagram tas ofta upp i anslutning till funktioner.
Det är, som i citatet nedan, vanligt att man i framställningen använder uttryck
som samband, beror på och liknande.
Hur stor omkrets har en uppblåst ballong? Det beror förstås hur mycket luft man
har blåst in i den. Om man mäter om kretse n efter t ex vart 5:e pumptag kan man
visa sambandet mellan antalet pumptag och omkretsen i ett diagram. [. . . ] Ballongens
omkrets är en funktion av antalet pumptag. Kurvan du ritat i diagrammet kallas
funktionens graf. (Skoogh m fl., 1996, sid.8)
Normat 2/2005 Johan Häggström 83
I läromedel för gymnasieskolan används också beskrivningar av mer eller mindre
välbekanta situationer som utgångspunkt. Det är också vanligt att man använ-
der flera olika representationsformer för att beskriva funktionsbegreppet och att
informella definitioner formuleras.
Eftersom vi vet att tågets fart är 120 km/h kan vi räkna ut hur långt tåget hinner
köra en viss tid:
sträckan = 120 km/h · tiden
[. . . ]
Om vi betecknar sträckan med s (km) och tiden med t (h), kan vi skriva
s = 120 · t
Denna formel anger hur körsträckan för ett tåg beror av tiden, om tåget färdas med
farten 120 km/h. Vi säger att formeln beskriver sträckan s som en funktion av tiden t.
[. . . ]
En funktion är en regel, som beskriver hur värdet av en variabel bestäms med hjälp
av värdet av en annan variabel. (Andersson, 1996, sid. 310)
En regel som till varje tillåtet x-värde ger exakt ett y-värde kallas en funktion. Vi säger
att y är en funktion av x. (Björk m fl., 1992, sid.55)
I gymnasielitteraturen nns ett ofta uttalat krav att den beroende variabeln skall
kunna beräknas enligt en bestämd regel och att denna beräkningsföreskrift är själva
funktionen. Det illustreras i vissa fall med en s.k. funktionsmaskin där ett tal från
definitionsmängden kan matas in i ena änden och ut ur andra änden kommer
resultatet. Detta är en väldigt dynamisk framställning av funktionsbegreppet. Även
i läromedel för högskolan kan man finna en liknade dynamik i användningen av
termen regel, som ses som att man utgår från den oberoende variabeln och
därefter beräknar funktionsvärdet (skrivningar som ”från A till B antyder en
sådan ”rörelse”).
Låt A och B vara två icke tomma mängder. En funktion f från A till B är en regel
som till varje element x i A ordnar exakt ett element i B. Detta senare element kallas
bilden av x genom f och skrivs f (x). (Vretblad, 1995, sid. 54)
Det kanske mest spridda läromedlet i analys definierar funktionen ett liknande
sätt.
A function f on a set D into a set S is a rule that assigns a unique element f(x) in S
to each element x in D. (Adams, 1999, sid. 26)
En viktig skillnad mellan definitionerna i litteratur för gymnasiet och för högskolan
är att man i de senare har generaliserat variablerna från att vara ”talvärden” till
att vara ”element”, samt att begreppet regel inte längre är begränsat till att vara
en beräkningsföreskrift.
Ytterligare en variant är att utgå ifrån begreppet relation i definitionen.
En funktion f : A ! B är en relation från A till B sådan att
(1) För varje a 2 A finns ett b 2 B sådant att af b,
84 Johan Häggström Normat 2/2005
(2) Om afb
1
och afb
2
, gäller b
1
= b
2
,
I stället för afbskriver man i detta fall normalt b = f (a). (Vretblad, 1995, sid. 62)
I det kanske mest spridda matematiklexikonet i Sverige används termen avbildning.
Under uppslagsordet funktion hittar man följande,
funktion. En avbildning från X till Y , där Y är en talmängd, t ex Z, Q, R eller C. En
funktion f från X till Y skrivs f : X ! Y . Den definieras genom x 7! f (x), där f(x)
kallas funktionsvärdet till x. Det bör nämnas att funktion ibland används synonymt
med avbildning. (Thompson, 1991b, sid. 131)
Noteras bör att i denna definition talas endast om talmängder. Det innebär en be-
gränsning i hur funktionen kan tillämpas. Mängderna X och Y måste enligt den
här definitionen innehålla tal och därmed utesluts en jning av abstraktionsni-
vån till att omfatta exempelvis funktioner av funktioner, dvs. att en funktion kan
beskriva en avbildning mellan mängder av funktioner. I definitionen från Mate-
matikterminologi i skolan, en skrift från Skolöverstyrelsen, talas det däremot om
element istället för tal och mängderna är således inte begränsade till mängder av
tal. Här är alltså funktionsbegreppet i den meningen mer generellt än i definitionen
ovan. Dessutom framhäver terminologin från mängdläran funktionsbegreppet som
en statisk struktur snarare än som en procedur eller operation.
Om varje element i en mängd A entydigt tillordnas ett element i en m ängd B säger
man att man har en funktion från A till B. Om funktionen betecknas f, betecknas det
element i B som är tillordnat x i A, med f(x).[...]f(a) kallas funktionsvärdet för
x = a. A kallas definitionsmängd och kan betecknas D
f
. Mängden av funktionsvärden
f(x) kallas värdemängd och kan betecknas V
f
. (Skolöverstyrelsen, 1979, sid. 96)
Redan dessa spridda nedslag i litteraturen ger vid handen att funktionsbegreppet
kan beskrivas och definieras många olika sätt. Hur olika författare väljer att
uttrycka sig har naturligtvis att göra med tänkt målgrupp. I definitionerna före-
kommer termer som Samband, Avbildning, Regel, Relation och Entydig tillordning
för att beskriva innebörden i funktionsbegreppet. Dessa är relativt moderna ter-
mer och funktionsbegreppet kan rimligtvis inte alltid ha hanterats eller uppfattas
dessa vis. Det är snarare att de här definitionerna är resultatet av en lång
utveckling. Det krävs o ckså en hel del förförståelse av en läsare för att kunna tolka
definitionerna.
Nedslag i begreppshistorien
Många matematiska begrepp, metoder och idéer har genomgått en lång och ofta
krokig utveckling. De t gäller inte minst begreppet funktion. Hur många människor
som olika sätt bidragit till dess framväxt, hur m ånga olika blindspår man varit
inne på, hur många goda idéer som inte fått någon spridning och glömts bort (och
som därmed kanske måste återfinnas och utvecklas nytt) osv är förstås omöjligt
att säga. Varje beskrivning av hur begreppet funktion utvecklats genom historien
måste därför med dvändighet bli förenklad och översiktlig.
Normat 2/2005 Johan Häggström 85
Redan i den sumeriska kulturen finns spår av vad man skulle kunna uppfatta
som ett mer intuitivt funktionsbegrepp i form av tabeller skrivna me d kilskrift
brända lertavlor. Sumererna hade tabeller över inverterade tal, kvadratrötter mm.
En sådan tabell kan ses som en funktion där relationen mellan tal i två mängder
är entydigt beskriven. Sumererna har också lämnat efter sig astronomiska tabeller
där olika fenomen himlen, t ex månens positioner, beskrivs som en funktion av
tiden.
I den antika grekiska kulturen fanns också idén om beroende storheter. Ett
exempel är Ptolemaios (grekisk astronom verksam i Alexandria 100-talet, för-
fattare till Almagest, vilken behandlar den geocentriska världsbilden), som inte
bara använde tabeller utan också gav beskrivningar av hur man kan räkna fram
”funktionsvärdet” för ett givet värde den ”oberoende variabeln”. Katz (1993)
menar att det är uppenbart att Ptolemaios var helt införstådd med ett modernt
funktionsbegrepp, även om han inte använde ett modernt symbolspråk. Det verkar
som att de procedurer som används tas för givna av Ptolemaios och Katz drar
därför slutsatsen att dessa procedurer och metoder måste ha varit väl bekanta för
hans läsare och antagligen använts av astronomer långt före hans tid.
Utvecklingen mot ett mer explicit funktionsbegrepp tar fart i Europa i slutet av
1500-talet. Vid den tiden tar algebran och symbolspråket ett kvalitativt viktigt steg
framåt, vilket gör det jligt att använda bokstäver som symboler för variabler
och att skriva allt mer kompakta formler. Fram till den här tiden hade algebra i
stort handlat om ekvationslösning. Bokstäver användes före 1500-talet endast som
symboler för obekanta tal. François Viète (1540–1603) anses vara den som först
börjar använda bokstäver också för att beteckna givna eller kända tal. Bokstäver-
na i uttryck kunde nu tolkas som variabler, symboler som samtidigt betecknar ett
stort antal olika tal. Det blev jligt att uttrycka generella, icke-numeriska lös-
ningar olika problem. Den nya rollen hos bokstäverna var dvändig för att den
matematiska formeln skulle bli jlig.
På 1600-talet hamnade studiet av rörelse i fokus hos flera vetenskapsmän, bl a
Galileo Galilei (1564–1642) och Johannes Kepler (1571–1630). Pendelrörelse, fallrö-
relse och planetrörelse studerades intensivt. Galilei studerade t ex pendlars rörelse
och fallrörelsen. Han gjorde bland annat experiment med kulor som rullade i rännor.
Kepler intresserade sig för planetrörelse. Med hjälp av Tycho Brahes observationer
kunde han formulera sina lagar över hur planeterna rör sig, de s k Keplers lagar.
De säger bland annat att planetbanorna är ellipser med solen i ena brännpunkten.
Morris Kline (1979) menar att Galileo Galilei spelade en speciellt betydande roll i
utvecklingen av funktionsbegreppet i och med att han överger den, ända från an-
tiken förhärskande, uppfattningen att vetenskapen ska försöka avslöja syftet med
olika naturfenomen och ersätter den med att kvantitativt försöka beskriva fenome-
nen.
It was Galileo’s decision to seek the mathematical formulas that de scribe nature’s be-
haviour. This thought, like most thoughts of genius, may leave the reader unimpressed
on first contact. There seems to be no real value in these bare mathematical formulas.
They explain nothing. They simply describe in precise language. Yet such formulas
have proved to be the most valuable knowledge man has ever acquired about nature.
(Kline, 1979, sid. 216)
86 Johan Häggström Normat 2/2005
Fram till Galilei formulerades de samband och regelbundenheter, som upptäcktes,
i första hand med det naturliga språket. I motsats till Kline (se ovan) menar dock
Katz (1993) att Galilei föredrog att uttrycka sig i ge ometriska termer snarare än
algebraiska. Redan ett par hundra år tidigare hade den franske matematikern Ni-
cole Oresme (1320–1382) utvecklat en metod, att med hjälp av en kurva, beskriva
sambandet mellan hastighet och tid. Denna teknik dyker nu upp igen och kopplas
ihop med idén att beskriva rörelse, som sambandet mellan varierande storheter
uttryckt med hjälp av formler. René Descartes (1596–1650) och Pierre de Fermat
(1601–1665) utvecklar nästan samtidigt koordinatsystemet och börjar använda ek-
vationer för att representera kurvor. I slutet av 1600-talet finns alltså flera olika
sätt att beskriva funktionssamband naturligt språk, tabeller, grafer och formler
samt jligheter att göra ”översättningar” mellan dem.
När det gäller den fortsatta utvecklingen mot ett modernt funktionsbegrepp kan
insatserna av Isaac Newton (1643–1727) och Gottfrid Wilhelm Leibniz (1646–1716)
knappast övervärderas. Vem som egentligen var först med att utveckla infinitesi-
malkalkylen, början analysen som en egen gren inom matematiken, har tidvis
debatterats livligt. De grundläggande idéerna utvecklade de troligtvis först obe-
roende av varandra. Senare kom de också att via brev diskutera sina teorier. De
använde olika benämningar och symboler i sina arbeten. De av Leibniz utvecklade
symbolerna visade sig vara mer livskraftiga och många av dem som fortfarande an-
vänds kommer från honom. Leibniz var också den som introducerade benämningen
funktion, för ett samband mellan olika sträckor som beskriver punkter en kurva,
t ex sambandet mellan abskissa och ordinata (Vilenkin, 1995). Både Newton och
Leibniz försökte lösa problem som handlade om ett speciellt fenomen, nämligen
den momentana förändringshastigheten hos varierande storheter. Behovet att kun-
na hantera den momentana hastigheten (till skillnad från medelhastigheten) upp-
står när ett föremål rör sig med varierande hastighet. För att matematiskt kunna
hantera kroppar som faller, planeter som rör sig, pendel- och projektilrörelser etc.
är det helt dvändigt att kunna bestämma momentanhastigheten. Svårigheten
ligger i att den momentana hastigheten inte kan beräknas samma sätt som me-
delhastigheten. I ett viss ”fruset” ögonblick förflyttar sig föremålet sträckan noll
under tiden noll (och att dividera dessa är ju meningslöst). Newton och Leibniz
utvecklade metoder för att hantera kvoten mellan sträcka och tid när man studerar
allt kortare tidsintervall och framför allt när tidsintervallet blir oändligt litet. I det
här sammanhanget skapades s k infinitesimaler, oändligt små tal, som mått
t ex ett oändligt kort tidsintervall. Den allvarliga kritik från den irländske bisko-
pen och filosofen George Berkeley (1685–1753), som riktades mot Newtons arbete,
handlade just om det sätt vilket Newton hanterade dessa infinitesimaler i sina
kalkyler. Kritiken gick ut att Newton omväxlande lät infinitesimalerna ibland
vara mycket små tal, väldigt nära noll men skilda från noll och ibland exakt lika
med noll. Berkeley hävdade att antingen är en infinitesimal lika med noll eller
är den inte lika med noll (Hall, 1970). Varken Newton eller Leibniz lyckades reda
ut hur man först kan använda ett tal, som är skilt från noll, i olika beräkningar och
sedan när man är klar sätta talet lika med noll. Infinitesimalkalkylen var visserligen
fantastiskt framgångsrik i att beskriva rörelse , men den matematiskt logiska un-
derbyggnaden lämnade mycket att önska. ”. . . nevertheless, mathematicians went
on using infinitesimals for another century, and with great success. Indeed physi-
cists and engineers have never stopped using them” (Davis & Hersh, 1990). Alla
Normat 2/2005 Johan Häggström 87
är dock inte överens om att Newton och Leibniz verkligen arbetade med funktio-
ner. ”The calculus of Newton and Leibniz was not cast in the mould of functions,
but was rather an ingenious collection of problem-solving methods applicable to
curves, which were paths generated by moving points” (Selden & Selden, 1992).
Kanske kan man säga att Newton och Leibniz använde funktionsbegreppet ett
relativt intuitivt och informellt sätt när de sökte hantera svårigheterna med den
momentana hastigheten.
Behovet att utvidga och precisera funktionsbegreppet utöver vad som kunde
beskrivas algebraiskt med en formel blev tydligt i samband med ett berömt gräl
mellan Leonhard Euler (1707–83), Jean d’Alembert (1717–83) och Daniel Bernoul-
li (1700–82) angående ett problem med vibrerande strängar. Två olika lösningar
problemet med att beskriva svängningen hos vibrerande strängar hade presen-
terats. Bernoulli hade en lösning uttryckt i en enda formel, medan d’Alemberts
lösning innehöll flera formler. Kontroversen som bröt ut runt denna fråga handlade
i grunden om funktionsbegreppet, kopplingen mellan funktionssamband och j-
ligheten att uttrycka dessa med hjälp av formler. Den ena ståndpunkten var att en
funktion måste att formulera med en formel eller med ett uttryck.
In Euler’s time it was thought that a function must be expressed by means of a single
formula, so a relation not so expressible was regarded as ‘sewn together’ from functions.
For example, the relation
y =
x, if x<0
x
2
, if x 0
was thought to consist of two dierent functions. (Vilenkin, 1995, sid. 76)
Den definitiva upplösningen av oenigheten lät vänta sig ända till i början av
1800-talet den franske matematikern Joseph Fourier (1768–1830) visade att
summan av trigonometriska funktioner kan uttryckas med olika formler över olika
intervall (Vilenkin, 1995).
En av de första som mer explicit uttryckte innebörden i begreppet funktion
var Jean Bernoulli (1667–1748), en av många framstående matematiker från den
schweiziska familjen Bernoulli och far till Daniel. Hans definition från 1718 är vag
och lyder enligt Boyer (1985, sid 462) ”[a function is] a quantity composed in
any manner of a variable and any constants”. Innebörden av ”composed in any
manner” förklaras inte närmare, men troligen var tolkningen snävare än den
är idag (Selden & Selden, 1992). En funktion skulle kunna uttryckas i en formel
med variabeln, konstanter och aritmetiska operationer att funktionsvärdet kan
beräknas för varje givet värde variabeln.
Euler, som introducerar beteckningen f (x) år 1734, definierar en funktion
ett liknande sätt. ”I sin Introductio från 1748 skriver Euler att en funktion av en
varierande storhet är ett analytiskt uttryck, som något sätt är sammansatt av
variabeln i fråga och tal eller konstanta storheter” (Thompson, 1991b. sid.131).
Detta är den första av Eulers definitioner och innebörden i ett analytiskt uttryck
är enligt Katz (1993) att en funktion måste att skriva med en formel. Euler
generaliserar efter hand funktionsbegreppet och frigör det till slut från den symbo-
liska tvångströjan. Redan år 1755 har han bytt ut sin ursprungliga definition mot
en annan, ”a quantity should be called a function only if it depends on another
quantity in such a way that if the latter is changed, the former undergoes change
88 Johan Häggström Normat 2/2005
itself (Sfard, 1992, sid. 62). I den här definitionen finns inte längre kravet att en
funktion ska vara uttryckt med symboler i en formel. I princip är varje samband
där en storhet beror en annan en funktion, helt oavsett hur vi beskriver det. En
graf t ex, som beskriver ett samband mellan x och y-koordinater, kan representera
en funktion även om sambandet inte är jligt att uttrycka symboliskt med en
formel. Vill man tänja betydelsen av den senaste definitionen, kan man vda att
det i själva verket inte har någon betydelse, om vi över huvud taget kan beskriva
sambandet eller ej, bara det existerar är det en funktion. Jag är tveksam till om
Euler själv hade gått med den tolkningen.
Fram till 1800-talet användes funktioner för att beskriva den fysikaliska verk-
ligheten kvantitativt. De ledande fysikerna och matematikerna var i de flesta fall
samma personer. Det var först under 1800-talet som intresset började vändas mot
funktionerna i sig. Oklarheter, som huruvida infinitesimalerna är noll eller ej, måste
redas ut. Euler och andra matematiker var säkert inte tillfreds med infinitesimalkal-
kylens vaga begrepp och icke-rigorösa uppbyggnad. Varje matematisk teori borde
ha samma karaktär som den Euklidiska geometrin, där preciserade definitioner och
stringenta bevis säkerställer resultaten. Den euklidiska myten var fortfarande för-
härskande (Davis & Hersh, 1990). Den säger att den rigorösa framställningen av
geometrin i Euklides Elementa beskriver eviga sanningar. Genom att utgå från
uppenbart sanna påståenden kan man härleda ny kunskap som är sann, objektiv
och universell. Troligen bortsåg man från bristerna hos infinitesimalkalkylen för att
man intuitivt kände att den omfattade viktiga idéer även om man ännu inte riktigt
kunde styrka allt ett tillfredsställande sätt.
Leonhard Euler [. . . ] still believed that the calculus was unsound but gave correct
results only because errors were osetting each other. [. . . ] It was a fortunate circum-
stance that mathematics and science were closely linked in the Newtonian era and that
physical reasoning could guide mathematicians and keep them on the right track. [. . . ]
the calculus worked so well and to such great advantage that at times mathematicians
willingly closed their minds to problem of rigor. (Kline, 1979, sid. 267)
När nu mer renodlade matematiker dök upp under 1800-talet och intresset vändes
mot de matematiska objekten i sig, blev det tydligt att stora delar av matematiken
vilade osäker grund. Geometrin organiserades och presenterades ett deduktivt
sätt redan före Jesu delse. Däremot saknades explicita grundvalar för aritmetiken
och algebran. De naturliga talen och de positiva rationella talen (bråk) hade sedan
länge accepterats utifrån erfarenheter av den fysikaliska omvärlden. De togs mer
eller mindre för givna. Leopold Kronecker (1823–91) uttryckte det här vid e tt
möte i Berlin 1886, ”Die ganzen Zahlen hat der liebe Gott gemacht, alles andere
ist Menschenverk” (Gud skapade de hela talen, allt annat har människan hittat
på) (Struik, 1966). Från de naturliga talen har sedan talområdet successivt utvid-
gats och räkneregler och räknelagar, som accepterats mer eller mindre empirisk
väg, har börjat tillämpats de nya talen. länge de matematiska resultaten
visade sig korrekta och funktionella vid tillämpning inom andra vetenskaper och
verksamheter hölls eventuella tvivel tillbaka, men när matematiken själv började
synas mer närgånget upptäcktes bristerna. I detta sammanhang genomgår funk-
tionsbegreppet en fortsatt utveckling mot ett alltmer generellt, abstrakt begrepp
och definitionerna blir allt mer inommatematiska. Det finns en strävan mot att
göra innebörden av funktionsbegreppet oberoende av icke-matematiska begrepp.
Normat 2/2005 Johan Häggström 89
Thompson (1991b) menar att det moderna funktionsbegreppet skapas av Le-
jeune Dirichlet (1805–59) år 1837 han formulerar sin allmänna definition av en
funktion.
“if a variable y is so related to a variable x that whatever a numerical value is assigned
to x there is a rule according to which a unique value of y is determined, then y is said
to be a function of the independent variable x”. (Sierpinska, 1992, sid 46)
Dirichlets definition innebär att det till varje värde x finns ett unikt värde
y. Kieran (1996) menar att funktionsbegreppet därmed övergår från att vara
en ”beroenderelation” till ett godtyckligt samband (korrespondens) mellan reella
tal. Sambandet behöver inte heller vara jligt att beskriva med matematiska
operationer. En hel del av ”dynamiken” i de tidigare definitionerna har försvunnit.
Anna Sfard har beskrivit hur olika matematiska begrepp genomgår en liknande
historisk utveckling, från dynamiska procedurer till statiska strukturer (se t ex
Sfard, 1991). Funktionsbegreppet tar med Dirichlets definition ett steg mot en mer
strukturell innebörd, vilket gör det jligt att betrakta en funktion som ett objekt
i sig vilket man kan operera.
[. . . ] to see the reason for such a general notion, not only must one have seen the uses
of its particular examples; the need must be felt for statements on classes or spaces of
functions. T he conceptualisation of function has to go beyond the stage of “process”
[. . . ] the concept must become an object which the mind can manipulate as an element.
(Sierpinska, 1992, sid 47)
Men i och med att funktionsbegreppet ”matematiseras” allt mer avlägsnar det sig
också från sitt ursprung och blir svårare att uppfatta. Å andra sidan jliggör
en mer formell framställning att funktioner som länge var otänkbara, pga av att
de s vårligen kan tänkas ha någon motsvarighet i ”verkligheten”, nu kan betraktas
som ”vilken funktion som helst”.
[. . . ] as soon as they regressed the notion of a function, mathematicians embarked
on its thorough study. Then it turned out that many of the objects covered by the
rigorous definition were most unlikely to have been studied by mathematicians of past
centuries. For example, Dirichlet observed that the correspondence
y =
0, if x is irrational
1, if x is rational
is a function. No 18
th
-century mathematician would have studied such a correspon-
dence. They only studied functions that described dependencies between physical or
geometrical magnitudes. (Vilenkin, 1995, sid. 78)
Detta kan vara det första exemplet en funktion som inte är given av ett eller
flera ”analytiska uttryck” eller som en kurva. Det är också en funktion som är
diskontinuerlig överallt, men s om ändå uppfyller villkoret parbildning mellan
element i två mängder.
Det sista steget i utvecklingen av funktionsbegreppet till en fullständigt stel,
statisk struktur togs i början av 1900-talet drygt hundra år efter Dirichlet. Den
i huvudsak franska gruppen av matematiker, som använde sig av pseudonymen
90 Johan Häggström Normat 2/2005
Nikolas Bourbaki, definierade en funktion som en relation mellan element i två
mängder. Framställningen har stora likheter med den tidigare beskrivna statiska
definitionen från Matematikterminologi i skolan (Skolöverstyrelsen, 1979), även om
en mer dynamisk operation används i andra halvan av definitionen.
In 1939, Bourbaki oered the following definition of function:
Let E and F be two sets, which may or may not be distinct. A relation between a
variable element x of E and a variable element y of F is called a functional relation in
y if, for all x in E, there exists a unique y in F which is in the given relation with x.
We give the name of function to the operation which in this way associates with every
element x in E the element y in F which is in the given relation x; y is said to be the
value of the function at the element x, and the function is said to be determined by
the given functional relation. Two equivalent functional relations determine the same
function. (Kleiner, 1989, sid. 299)
En funktion kan till slut betraktas som en mängd av ordnade par av element,
en mängd som är ett objekt vilket man kan utföra operationer av olika slag.
Funktional- och dierentialekvationer, där den obekanta är en funktion och inte
ett tal, är exempel hur funktioner kan betraktas och hanteras som egna objekt i
mer sammansatta sammanhang. Funktionsbegreppets utveckling från en dynamisk
operation eller beräkningsföreskrift till en statisk struktur eller ett objekt i sig är
klar.
Att ge en fullständig beskrivning av hur funktionsbegreppet utvecklats är själv-
fallet inte jligt. Den fragmentariska framställningen ovan måste betraktas som
ett försök till en översiktlig beskrivning, där några aspekter lyfts fram. Under he-
la utvecklingen av matematiken har olika begrepp vävs in i och växelverkat med
varandra. När förståelsen av ett begrepp utvecklats eller klarnat har det i sin tur
verkat förståelsen av andra som i sin tur påverkat det första igen osv. I sam-
band med utvecklingen av funktionsbegreppet är det många andra matematiska
begrepp och idéer som har växelverkat. Ett e xempel är begreppet tal, som i och
med den s k symboliska abstraktionen (Thompson, 1991a) utvecklades från greker-
nas mer ”konkreta” talbegrepp, där talet alltid är sammankopplat med en ”enhet”,
till ett mer abstrakt begrepp. Det hänger samman med utvecklingen av det alge-
braiska symbolspråket, som starkt verkade utvecklingen av funktionsbegreppet.
Introduktionen av bokstäver, som beteckningar för givna eller kända tal, banade
vägen för den matematiska formeln som gjorde det jligt att symboliskt uttrycka
funktioner. Detta i s in tur påverkade talbegreppet. Nya symboler bidrog till att
man kunde tänka sig tal, som inte bara var frikopplade från enheter, utan dess-
utom kunde generaliseras till helt godtyckliga tal, tal vilka som helst. Man fick
också symboler, som en och samma gång representerade en hel klass av tal.
Variabelbegreppets utveckling är nära kopplad till och har påverkat/påverkats av
utvecklingen av symbolspråket och funktionsbegreppet.
Några avslutande reflektioner
Det är jligt att betrakta den kollektivt-historiska utvecklingen av funktionsbe-
greppet ur många olika perspektiv. Jag har valt att lyfta fram tre as pekter som
blivit synliga i beskrivningen ovan.
Normat 2/2005 Johan Häggström 91
1. Från intuitiva idéer till exakta definitioner.
Thompson (1991b) menar att funktionsbegreppet har en stark intuitiv förank-
ring i kausalitetsprincipen. Vår erfarenhet från omgivningen av att all verkan har
en orsak leder till kausalitetsprincipen. Det intuitiva funktionsbegreppet uppstår i
praktiska situationer som en dynamisk operation, som börjar med en orsak vilken
något senare leder till en verkan. Denna innebörd uttrycks först ett relativt
informellt sätt, med stora inslag av vardagliga termer. Allteftersom blir formule-
ringarna mer och mer formaliserade för att slutligen hamna i formella definitioner,
där exakthet och precision eftersträvas.
The majority of mathematical concepts underwent a long period of development. They
first arose as generalisations of intuitive ideas derived from everyday expe rience. With
gradual elimination of details and accidental aspects, these intuitive ideas slowly crys-
tallised into exact mathematical definitions. (Vilenkin, 1995, sid. 74)
2. Från dynamiska procedurer till statiska strukturer.
Den tidiga uppfattningen av funktionen, som en dynamisk operation eller proce-
dur, utvecklas successivt till en uppfattning där funktionen framstår som en statisk
struktur. Funktionen kan slutligen betraktas som ett eget objekt. Anna Sfard har
i ett antal olika artiklar (se t ex Sfard, 1991, 1992) visat att den här utvecklingen
är likartad för många matem atiska begrepp och att den är dvändig för att ett
matematiskt begrepp ska kunna utgöra grund för en fortsatt utveckling. Det går
inte att skapa nya procedurer ovanpå andra, tidigare procedurer hur långt som
helst.
[. . . ] mathematics as a hierarchy in which what appears to be a process at one level
must be transformed into a full fledged abstract object at a higher level to become a
building block of more advanced mathematical constructs. (Sfard, 1992, sid. 94)
3. Från fysikaliska samband till abstrakt matematiskt begrepp.
En intressant aspekt av funktionsbegreppets utveckling är den tidiga kopplingen
till experimentella studier av den fysiska verkligheten. Från början uppmärksam-
mas inte funktionsbegreppet i sig, utan det används som ett redskap för att beskriva
olika skeenden. Denna tidiga användning präglas av en pragmatisk syn. länge
det fungerar och man lyckas förklara och förutsäga resultat från olika experiment
ifrågasätts inte verktygen. Det är först när intresset vänds mot funktionsbegreppet
i sig som utvecklingen mot ett alltmer abstrakt begrepp tar fart. Det är ett av
kännetecknen för matem atiken som vetenskap, att den strävar efter att avkontex-
tualisera begreppen, att de bli generella och abstrakta. De rena matematiska
begreppen ska inte vara beroende av den fysiska verkligheten utan stå helt fria och
därmed vara jliga att tillämpa utan begränsningar.
I många läromedel beaktas tyvärr sällan de matematiska begreppens ofta intressan-
ta utvecklingshistoria, annat än jligen som fotnoter. Man jer sig ofta med att
presentera ett färdigt resultat av utvecklingen. Förutom rent bildningsmässiga skäl
till att bättre belysa förbindelsen mellan matematiska begrepp i modern tappning
och deras ursprung, borde sådana beskrivningar också kunna bidra till en bättre
förståelse för begreppen hos läsekretsen.
92 Johan Häggström Normat 2/2005
Referenser
Adams, R. A. (1999). Calculus: a complete course. Don Mills: Addison-Wesley.
Andersson, P. (1996). MerIT Matematik A. Lund: Studentlitteratur.
Björk, L-E, m (1992). Matematik 2000 kurs B. Stockholm: Natur och kultur.
Boyer, C. (1985). A History of Mathematics. Princeton: Princeton University Press.
Davis, P. J. & Hersh, R. (1990). The Mathematical Experience. London: Penguin Books.
Hall, T. (1970). Matematikens utveckling. Lund: Gleerups.
Harel, G. & Dubinski, E. (Red.) (1992). The Concept of Function. Aspects of
Epistemology and Pedagogy (MAA Notes Volume 25). Washington: Mathematical
Association of Ame rica.
Katz, V. J. (1993). A History of Mathematics. New York: Harper Collins College
Publishers.
Kieran, C. (1996). Chapter 19: Introducing algebra by means of a technology-supported,
functional approach. In N. Bednarz et al. (eds.), Approaches to Algebra. Perspectives for
Research and Learning. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Kline, M. (1979). Mathematics in Western Culture. London: Penguin Books.
Kleiner, I. (1989). Evolution of the function concept: A brief survey. College
Mathematics Journal 20, 282–300.
Selden, A. & Selden, J. (1992). Research perspectives on conceptions of function,
summary and overview. In Harel & Dubinski (1992).
Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on
processes and objects as dierent sides of the same coin. Educational Studies in
Mathematics Education 22, 1–36.
Sfard, A. (1992). Operational origins of mathematical objects and the quandry of
reification the case of function. In Harel & Dubinski (1992).
Sierpinska, A. (1992). On understanding the notion of function. In Harel & Dubinski
(1992).
Skolöverstyrelsen (1979). Matematikterminologi i skolan. Vällingby: Liber
Utbildningsförlaget.
Skoogh, L. m (1996). Möte med matte D. Stockholm: Liber.
Struik, D. (1966). Matematikens historia. Stockholm: Bokförlaget Prisma.
Thompson, J. (1991a). Historiens matematik. Lund: Studentlitteratur.
Thompson, J. (1991b). Matematiklexikon. Helsingborg: Wahlström & Widstrand.
Vilenkin, N. Y. (1995). In Search of Infinity. Boston: Birkhäuser.
Vretblad, A. (1995). Algebra och kombinatorik. Malmö: Gleerups.