44 Normat 54:1, 44–46 (2006)
Bøker
O. Häggström: Slumpens skördar.
Strävtog i sannolikhetsteorien.
Studentlitteratur. Lund 2004. ISBN
91-44-01690-5
“Det jag i första hand vill åstadkomma
med denna bok är att förmedla något
av den fascination jag själv känner in-
för slumpen och sannolikhetsteorin” lä-
ser jag i förordet. Och det har författa-
ren lyckats med i denna välskrivna och
läsarvänliga bok.
Boken tar sin utgångspunkt vid det
faktum att grundläggande kurser i ma-
tematisk statistik lätt blir ett tragglan-
de med inte särdeles inspirerande kal-
kyler och analyser, vilket snarare kan
verka avtändande än motsatsen. Tilläg-
gas kan att dylika kurser ofta ligger ti-
digt i utbildningen, vilket gör att den
studerande dessutom inte ser (inte kan
se) att matematisk statistik, förutom
att vara fascinerande i sig, ger spännan-
de och användbara verktyg för att be-
trakta och modellera omvärlden.
Innan strövtåget tar sin början fram-
hålls tydligt (sidan 15) att “Innan nå-
gra sannolikheter överhuvudtaget kan
beräknas, måste vi först formulera en
sannolikhetsteoretisk modell för den si-
tuation som problemet beskriver”. Just
detta belyses ett spännande sätt i
världen-är-liten kapitlet, vis att
ett flertal olika modellval för Milgrams
brevkedjor analyseras.
Ett annat tema är att vitt skilda
konkreta problem till sin matematiska
struktur är pass lika att de till
och med kan modelleras med hjälp av
samma modell. En variant det te-
mat är parallellen mellan slumpvand-
ring och likströmskretsar, där vi får se
hur slumpvandring, alternativt, kan be-
traktas från en fullständigt annan ut-
gångspunkt, som, när man väl insett
parallellen ger förbluande vackra och
enkla bevis för fenomen som annars kan
vara nog knepiga att verifiera.
Ett ytterligare syfte med boken är att
förmedla något av vad som pågår vid
forskningsfronten inom perkolationsteo-
ri, som är författarens forskningsområ-
de. Själva perkolationsfenomenet är lätt
att förstå, däremot blir det successivt
allt svårare att hänga med i argumenta-
tionen. Häggström förvarnar dock redan
i förordet att kapitlen börjar mjukt för
att avancera i svårightesgrad alltefter-
som. Läsaren uppmanas dock att hoppa
vidare när hon går in i väggen.
Ska man gnälla någonting, vil-
ket ju är en recensents privilegium och
plikt, bereder det mig ett problem
att innehållet, förutom slantsinglandet,
ligger ganska långt från det traditionel-
la kursinnehållet, vilke t gör att man kan
fråga sig i vilken utsträckning en grund-
utbildningsstudent får en återkoppling
till det han eller hon lärt sig i sin grund-
kurs. Eller, för att citera en kollega:
“Jag önskar jag hade kunnat använda
den som en bredvidläsningsbok nån
kurs”. En annan aspekt är att valen av
exempel, de många sidorna om spel och
strategier, torde vara mera lockande för
en manlig publik än för en kvinnlig.
Men det viktiga är att böcker av den
här typen är synnerligen angelägna, och
därmed har Olle Häggström gjort oss al-
la en välgärning.
Allan Gut
Professor i matematisk statistik
Uppsala universitet.
Normat takker Professor Gut og Funda-
menta for tillatelse til å benytte denne
anmeldelsen, som sto i det siste nummer
av Fundamenta.
Normat 1/2006 Bøker 45
Jens Lund: Fra Kvadratur til integration.
Træk fra arealberegningens historie.
Matematiklærerforeningen. København
2000. ISBN 87-90996-00-3
Boken er en samling av tema fra ma-
tematikkens historie, konsentrert om
arealberegning. Etter forfatterens ut-
sagn myntet yt nivå i gymnaset. At
en slik tekst kan benyttes i gymnasun-
dervisningen i Danmark gir en nord-
mann all grunn til misunnelse! I Norge
vil nok denne boken egne seg bedre som
et tilbud i lærerutdannelsen.
Oppgavene er rikelige, og her er det
dels meningen at de skal løses ved tids-
riktige me toder, dels er det meningen å
angripe dem i med våre moderne hjel-
pemidler.
Litteraturlisten er omfattende og
relevant, og et fyldig stikkordregister er
med å gjøre boken egnet til bruk i
undervisning.
Boken anbefales det beste, me n
om en skulle påpeke noen svakheter
måtte det være at oldtidens innsikter
om areal og volum kunne vært gitt en
fyldigere behandling. En annen ting er
at den tidsriktige fremstillingsformen til
tider kan virke noe overdrevet for under-
visning i gymnaset. Med det kan jo re-
presentere en utfordring.
AH
Geir Botten: Meningsfylt matematikk
Nærhet og engasjement i læringen.
Caspar Forlag. 1. utgave 1999. ISBN
827-90898-230-1.
I forlagets omtale siste omslagsside
heter det at Denne boken henvender seg
til alle som er opptatt av matematikk
og læring, lærere, lærerstudenter, for-
eldre... Forfatteren vil drøfte matema-
tikkfagets rolle i skole og samfunn, og
illustrere den betydning faget har hatt
«på godt og vondt».
Forfatteren ønsker å belyse hvorledes
arbeidsformer reflekterer fagsyn og læ-
ringssyn og at språk, kommunikasjon og
samarbeid har en sentral rolle. Han pre-
senterer mange ideer for å g jøre faget
engasjerende for lærere og elever. Et-
ter anmelderens mening vil boken kunne
tilføre mye verdifullt til lærerutdannel-
sen barnetrinnet og ungdomstrinnet.
Men Botten var medforfatter lære-
verket «Tallenes tale» for videregåen-
de skole, som for en tid siden kom ut
Universitetsforlaget. Dette lærever-
ket har fått et godt skussmål, det fikk
faktisk Brageprisen. denne bakgrun-
nen hadde det vært fint om Botten og-
ville tilføre matematikklæring i den
videregående skolen nye impulser. Men
selvsagt er boken også relevant her.
Botten griper tak i at undervisningen
oppleves som meningsfull, og han
knytter fravær av dette opp mot mate-
matikkvansker. Han peker at negati-
ve holdninger ofte går forut for mang-
lende innsats og mestring og at de fles-
te matematikkvansker er skoleskapte og
samfunnsskapte. I denne forbindelsen
stiller han et spørsmålstegn ved akti-
viteten retting. Er retting det samme
som å understreke feil? En mykere form
for retting innføres, nemlig å rette med
grønt. For en som har drevet med ve iled-
ning ved masteravhandlinger og doktor-
gradsavhandlinger, er dette egentlig ik-
ke noe nytt. Men det representerer vik-
tig innsikt at det samme prinsippet med
fordel kan legges til grunn helt «ned» i
barneskolen. Botten skriver noe viktig
side 92:
For å kunne lykkes i arbeidet med å
endre holdninger og bedre elevenes pre-
stasjoner i matematikk vi bukt
med den seiglivede myten som mange,
både elever, studenter, lærere, politike-
re, ja egentlig alle typer mennesker er
blitt oer for, nemlig at det å lære mate-
matikk er det samme som å pugge regler
og sette inn i formler.
Anmelderen har ingen problemer
med å slutte seg til dette.
46 Bøker Normat 1/2006
Det er imidlertid et tankekors at en-
kelte vil «få bukt med» denne «my-
ten» ved å innføre IKT i form av s ym-
bolske lommeregnere. Da kommer vi
nesten fra asken til ilden. Og dessuten:
Er det ikke litt flaut at nesten ingen len-
ger er i stand til å regne ut en kvadrat-
rot for hånd, for ikke å snakke om en
kubikkrot? Botten har brukt matema-
tikken i det gamle Kina og India som
inspirasjonskilde. Det er flott! Men ki-
neserne kjente en fantastisk metode til
å løse enhver algebraisk ligning, sier for
sier nøyaktig riktig. Den var også kjent
i antikken og av araberne, og ble gjen-
oppdaget av Horner og Runi. I sin tid
var den en viktig del av engelsk skole-
matematikk. I dag er det praktisk talt
ingen s om kan den. Er det grunn til å
glede seg?
Dette er ment som kommentarer fra
en sidelinje, ikke som kritikk. Men noe
vil jeg kritisere. sidene 63 og 64, un-
der overskriften Matematikk, språk og
makt, gjengir Botten en fortelling fra
boken Matematikk for millioner som
setter Leonard Euler i et temmelig
usympatisk lys.
Her er et lite utdrag av boken A Con-
cise History of Mathematics, Fourth Re-
vised Edition, Dover, 1986, fotnoten
side 128: Denne boken er skrevet av
den legendariske matematikkhistorike-
ren Dirk Jan Struik, som døde i 2000
i en alder av 106 år.
There exists a widely quoted story
about Diderot and Euler according to
which Euler, in a public debate in St. Pe-
tersburg, succeeded in embarrassing the
freethinking Diderot by claiming to pos-
sess an algebraic demonstration of the
existence of God: “Sir, (a + b
n
)/n = x;
hence God exists, answer please!” This
is a good example of a bad historical
anecdote, since the value of an ane c-
dote about an historical person lies in
its faculty to illustrate certain aspects
of his character; this particular anecdo-
te serves to obscure both the character
of Diderot and of Euler, Diderot knew
his mathematics and had written on in-
volutes and probability, and no reason
exists to think that the thoughtful Eu-
ler would have behaved in the asinine
way indicated. The story seems to ha-
ve been made up by the English mathe-
matician De Morgan (1806–1871). See
L. G. Krakeur and R. L. Krueger, Isis,
Vol. 31 (1940), pp. 431–32; also Vol. 33
(1941), pp. 219–31. It is true that the-
re was in the eighteenth century occa-
sional talk about the probability of an
algebraic demonstration of the existen-
ce of God; Maupertuis indulged in one,
see Voltaire’s Diatribe, Oeuvres, Vol. 41
(1821 ed.), pp. 19, 30. See also B. Brown,
Amer. Math. Monthly, Vol. 49 (1944).
Derimot kan jeg tenke meg å bruke en
grønn blyant det avsnittet der Bot-
ten gjengir Alexander Kiellands fortel-
ling om den ondskapsfulle matematikk-
læreren Abel. Situasjonen er helt frem-
med for noe som ligner dagens skole.
Bruken av navnet Abel i denne sam-
menhengen er bare trist. Les den inn-
ledende artikkelen i dette nummer av
Normat, med den danske avisen Politi-
kens dekning av Zeuthens matematikk-
forelesning ved den nordiske matema-
tikkongressen i København. Dette var 3
år etter Alexander Kiellands d. Han
var nok ikke alene med sine fordommer
og vrangforestillinger om matematikk.
Til tross for disse og lignende innven-
dinger er dette en bok som fortjener å
bli lest. Forfatteren har ønsket å skrive
en bevisstgjørende bok, og det har han
lykkes med.
AH