190 Normat 57:4, 190–191 (2009)
B
¨
ocker
Bengt Ulin
Matematiska
¨
Aventyr
111 sid
G
¨
oteb orgs Universitet
Nationellt Centrum f
¨
or
Matematikutbildning
ISBN 978-91-85143-17-7
Bengt Ulin
¨
ar inte bara en flitig och
synnerligen uppskattad medarbetare s˚a-
v
¨
al till denna tidskrift som N
¨
amnaren,
utan
¨
aven en djupt engagerande f
¨
orel
¨
a-
sare samt f
¨
orfattare av ett antal popu-
l
¨
armatematiska skrifter, av vilket denna
¨
ar den senaste i raden. Ulin har en di-
daktisk vision, n
¨
amligen att s
¨
atta pro-
bleml
¨
osandet i matematikundervisning-
ens centrum. Endast genom att brottas
med problem (med r
¨
att sv˚arighetsgrad)
kan en elev f
¨
orm˚as uppskatta matemati-
ken och v
¨
axa intellektuellt. I motsats till
m˚anga andra betonar Ulin d
¨
armed in-
te problemens nyttoaspekter, som oftast
¨
ar ganska konstlade speciellt om med
nytta menas vardaglig s˚adan (inklusive
den att klara en skrivning!), utan dess
¨
oppenhet. Ett problem leder os
¨
okt till
andra problem, och l
¨
osningarna tving-
ar till nya perspektiv. Det
¨
ar just den-
na
¨
oppenhet som utm
¨
arker problem in-
om den rena matematiken. Nyttopro-
blemen d
¨
aremot tenderar att begr
¨
ansa
sig till formler och mallar f
¨
or specifika
¨
andam˚al i vilka resultaten
¨
ar det vik-
tigaste och d
¨
armed utg
¨
or slutpunkter.
Ist
¨
allet f
¨
or att sk
¨
onja matematikens ab-
strakta v
¨
asen och hur de olika delerna
h
¨
or ihop, upplever den nyttofokusera-
de matematiken som en samling isole-
rade, mer eller mindre meningsl
¨
osa me-
toder och trick. Trots allt fagert tal om
hur den moderna pedagogiken betonar
f
¨
orst˚aelse och kreativitet p˚a bekostnad
av drill och traggel, s˚a gav den gamla
skolan, speciellt i matematik st
¨
orre ut-
rymme f
¨
or just kreativ probleml
¨
osning,
¨
aven om nog inte alla l
¨
arare hade f
¨
or-
st˚and att utnyttja detta, Ulin
¨
ar inte
f
¨
orv˚anansv
¨
art en l
¨
arare av den gamla
stammen som inte bara beh
¨
arskar en
skolmatematik som numera anses vara
f
¨
or˚aldrad, men som i f
¨
orfattarens h
¨
an-
der ˚aterigen glimrar till, utan
¨
aven har
haft i sin m˚ang˚ariga g
¨
arning som Wal-
dorfpedagog n
¨
asa f
¨
or att inkludera myc-
ken annan element
¨
ar och tillg
¨
anglig ma-
tematik (som t.ex. Boolesk algebra och
projektiv geometri) som inte tillh
¨
or ett
traditionellt pensum.
Den aktuella boken
¨
ar formad som
en presentation av ett antal ing˚angspro-
blem, de flesta av vilka pekar fram mot
nya fr˚agest
¨
allningar. De
¨
ar helt enkelt
avsedda som invitationer till - just det,
sm˚a matematiska
¨
aventyr. M˚anga tar
avstamp fr˚an mycket element
¨
ara f
¨
orut-
s
¨
attningar, andra kr
¨
aver en viss f
¨
ortro-
genhet med klassisk geometri (som si-
nus och cosinussatser), medan ˚ater and-
ra kr
¨
aver ett
¨
an st
¨
orre engagemeng fr˚an
den oerfarne l
¨
asaren. Ulin inkorpore-
rar t.o.m. en evaluering av en integral
baserad p˚a variation av en parameter,
vilket jag fruktar g˚ar
¨
over huvudet p˚a
den tillt
¨
ankta l
¨
asekretsen, men som han
Normat 4/2009 B
¨
ocker 191
personligen charmerats av. Personligen
finner jag detta inte st
¨
orande, snara-
re tv
¨
artom, charmen med matematik
¨
ar
blandningen mellan h
¨
ogt och l˚agt, och
som jag sj
¨
alv p˚apekat vid annat till-
f
¨
alle, en matematisk text skall kunna
˚aterkommas till upprepade g˚anger och
bjuda p˚a nya
¨
overraskningar. Utrym-
met till˚ater inte en systematisk genom-
g˚ang av inneh˚allet, utan jag n
¨
ojer mig
med n˚agra anslag. Fibonaccif
¨
oljder mo-
dulo givna heltal
¨
ar intressant, periodi-
citeten inses l
¨
att (i snarlikhet med den
hos decimalbr˚aksutvecklingar av ratio-
nella tal) och en l
¨
asare kan l
¨
att fin-
na m˚anga sl˚aende samband, vilka fak-
tiskt kan visas l
¨
att med lite enkel
¨
andlig
kroppteori f
¨
or vilka den k
¨
anda explici-
ta formeln f
¨
or Fibonacci talen
1
f˚ar en
handfast mening. (Kanske
¨
andliga krop-
par kunde vara ett nytt tema f
¨
or Ulins
utflykter?). Binominaltalen och Pascals
triangel introduceras via antalet m
¨
ojlig-
heter att g˚a kortaste v
¨
agen mellan tv˚a
punkter i ett rutn
¨
at (med till
¨
ampning-
ar f
¨
or turisten i Manhattan?). Kombi-
natorik kopplas samman med geometri
i uppklippning av polyhedrar och euler-
tal. (Det f
¨
orra
¨
ar originellt, medan det
andra
¨
ar klassiskt och kanske i detta
sammanhang lite rumphugget eftersom
inga av dess m˚anga ramifikationer ut-
forskas). K
¨
agelsnitt parametriseras som
linj
¨
ara skaror f
¨
or att anpassas till vissa
krav. (Ulin n
¨
amner faktiskt att de alla
kan skrivas p˚a samma form och utg
¨
o-
ra en 5-dimensionell linj
¨
ar familj. Som
algebraisk geometriker kliar det i fing-
rarna att g˚a vidare med detta, vilket
Ulin kanske f
¨
orst˚andigt nog inte g
¨
or.)
Tal partitioneras p˚a olika s
¨
att. Och myc-
ket instruktivt p˚avisas fallgroparna med
vilseledande figurer och tankl
¨
os algebra-
isk manipulation. Det
¨
ar mycket fres-
tande att p˚apeka s˚adant som inte finns
med men som en ’besser-wisser’ till re-
censent skulle h
¨
avda borde ha inklu-
derats. Man skall dock h˚alla i tanken
att
¨
aven den element
¨
ara matematiken
¨
ar m˚ang-facetterad, och att ett hundra-
tal liknande b
¨
ocker skulle han kunnat
skrivits med ringa
¨
overlappningar.
Lay-outen
¨
ar behaglig, med tydliga
figurer och luftig text, vilket kan ge det
bedr
¨
agliga intrycket att boken
¨
ar mera
element
¨
ar
¨
an den faktiskt
¨
ar. Om det-
ta lockar den aningsl
¨
ose vore det f
¨
or-
l˚atligt (
¨
aven om det vore medvetet). I
till
¨
agg till ett ’facit’ finns
¨
aven biogra-
fiska skisser och litteraturh
¨
anvisningar.
F
¨
or en matematiker kan det vara sm˚att
st
¨
otande att finna en Sam Lloyd skuld-
ra vid skuldra med giganter som Pascal,
Leibniz och Gauss, men f
¨
ormodligen har
varje skiss en direkt anknytning till de
diskuterade problemen. Huruvida s˚ada-
na korta glimtar f
¨
orm˚ar att ge namnen
liv
¨
ar en annan historia, men f
¨
ormodli-
gen b
¨
attre
¨
an ingenting alls.
Som avslutning skall f
¨
orfattaren gra-
tuleras till sin insats och uppmuntras
att ˚aterkomma med ytterligare b
¨
ocker i
samma stil. Som n
¨
amnts ovan
¨
ar mate-
rialet n
¨
armast outt
¨
omligt. Sedan
¨
ar det
en annan sak om dessa b
¨
ocker verkligen
kan komma skoleverna ute i landet till
fromma. F
¨
or detta kr
¨
aves att l
¨
ararna
¨
ar
n
¨
astan lika engagerade som Ulin sj
¨
alv.
Ulf Persson
1
F
n
=
(
5+1
2
)
n
(
1
5
2
)
n
5