Normat 61:1, 1–5 (2013) 1
Lars rmander 1931-2012
Ulf Persson
Matematiska Institutionen
Chalmers Tekniska Högskola och
Göteborgs Universitet
ulfp@chalmers.se
Legenden
Lars Hörmander var Sveriges mest leg-
endariske matematiker och i modern tid
även Nordens. Dock uppmärksammades
hans död och därmed hans liv och verk
inte i svenska medier till skillnad från ut-
ländska. Typiskt nog är även deras Wiki-
pedia-artiklar längre och fylligare än den
svenska.
Hörmander ddes i fiskeläget Mjällby i
Blekinge den 24 januari 1931. Hans far
var folkskolläraren Armand Jönsson, som
man förmodar hade sin son som elev i
skolan och lät honom hoppa över klasser
och därmed gjorde det j-ligt för honom
att avsluta sin skolgång vid Lunds Pri-
vata Elementarskola (’Spyken’) som blott
sjuttonårig student. Hans utpräglade ma-
tematiska begåvning uppmärksammades
redan innan han trädde in den akade-
miska scenen i Lund 1948 och hans status
som stjärnstudent spred sig snabbt utanför Lunds matematiska institution. Vid
den tiden var universiteten mer fokuserade att finna, identifiera och uppmuntra
begåvningar än oroa sig över genoms trömningen. Matematik hade hög status ute
i skolorna och utgjorde reallinjens centralämne. Inträdet till gymnasierna var re-
striktivt och erbd därmed under ett antal generationer tillfällen till kallade
klassresor för klipska ungdomar från blygsamma omständigheter. Endast ett par
procent av årskullarna tog studenten. Lärarna var inte bara kunniga utan oftast
även begåvade och originella och runt om i landet fann man disputerade lärare
i kollegierna ty de akademiska tjänsterna var få. Det förelåg således en mycket
naturligare koppling mellan skola och universitet än det gör idag, speciellt i en uni-
versitetsstad som Lund. Bland Spykens matematiklärare befann sig matematiker
som Nils Fremberg och Harry Malmheden som även innehade tjänster vid univer-
sitetet, Fremberg som laborator (en nyinrättad typ av tjänst), Malmheden som
tillförordnad professor i omgångar. Men det var framför allt den tidigt bortgångne
2 Ulf Persson Normat 1/2013
Fremberg som verkade som Hörmanders tidiga mentor. Lite elakt kan man hävda
att Hörmander var det kvintissentiella skolljuset och skulle livet igenom uppvisa
drag som förknippas med just det överlägsna skolljuset. Hans matematiska bild-
ning var synnerligen solid och gick vida utöver hans egen disciplin. Lägg därtill en
snabbhet i tanken och det är inte att undra att hans kolleger runt om i världen
kände sig underlägsna i hans närvaro. Dock denna eekt sin omgivning var
knappast något som han eftersträvade än mindre yvdes över, utan något som han
snarare beklagade och ställde sig oförstående inför. Många upplevde honom därför
som lätt rigid i sin sociala framtoning. Med sin kristallklara logik fann han mycket
av det förvirrande tänkande som utmärker mycket av vad vi dliga ägnar oss åt
och därmed karaktäriserar som mänskligt, helt enkelt irrelevant. Det är numera
fashionabelt att tänka i te rmer av Asperger och autismspektra med den under-
förstådda implikationen att s ådana människor saknar förmåga till verklig social
gemenskap och empati. Detta är en uppenbar vulgäruppfattning, och en otålighet
inför vissa mänskliga svagheter utgör inget sätt ett hinder för verklig mänsklig
empati. Hur det hela förhöll sig i Hörmanders fall tillhör hans privata sfär till vilken
jag som utomstående ej har tillträde och därmed saknar befogenhet att uttala mig
om. Man skall ha klart för sig att det föreligger en distinktion mellan legenden och
personen, den senare tillgänglig endast via den personliga kontakten och således
begränsad i tid och rum. Le genden däremot lever sitt eget liv och kan överleva
personen och de personliga minnena av denna. Priset för att bli ihågkommen långt
efter sin d är att reduceras till en sagofigur. Sokrates överlever endast såsom en
karaktär i Platons dialoger, och Platon själv är närmast en mytologisk figur till
vilken det står var och en fritt att bidraga. Ett i tiden m er närliggande exempel är
Shakespeare som är intimt förknippad med sina verk att personen Shakespeare
är ointressant att själva hans existens i sinnevärlden kan betvivlas. Legenden
och personen vara olika, men ursprunget är gemensamt och ju närmare i tid,
desto större är risken för att de förväxlas. Hörmander var väl medveten om den
legend som omspann honom och tog avstånd från den, me n över ens legend har
man ringa inflytande, den lever som sagt vad sitt eget liv, och dess sanningsvärde
är underordnat dess inspirationsvärde.
Karriären
Den svenska matematikens fader är Gösta Mittag-Leer. Denne bildade en skola
i Stockholm runt sekelskiftet och hans indirekta inflytande begränsades inte bara
till närbelägna Uppsala, där en skola i harmonisk analys bildades med Arne Beurl-
ing som ledande stjärna, utan äve n i mer avlägsna Lund i och med att ungraren
Marcel Riesz, som Mittag-Leer inbjudit till Stockholm redan 1911, tillträdde en
professur i den skånska universitetsstaden 1926. Riesz bildade skola med benäget
bistånd av den jämnårige stockholmskollegan Nils Zeilon och i och med detta kom
partiella dierentialekvationer (PDE) allvar in i den svenska matematiken, men
märk väl att Riesz hade bredare matematiska intressen än så. Bland eleverna ut-
märkte sig speciellt Lars Gårding som efter en avhandling om grupprepresenta-
tioner sadlade om till partiella dierentialekvationer. Gårding fick småningom
sällskap av Åke Pleijel och de båda blev professorer där i början av 50-talet efter
att Riesz och Zeilon hade pensionerats. Det var således en mycket aktiv miljö i
Normat 1/2013 Ulf Persson 3
slutet av 40-talet när Hörmander trädde in scenen. Han avverkade i snabb följd
en fil.mag. 1950 och en fil.lic. 1951, det senare lär ha kommit som en överraskning
för honom ty efter ett längre förhör/samtal med Rie sz i dennes hem, beslutade
värden att han mer än väl hade uppnått den nivå man förväntade sig av en li-
centiat. Hans doktorsavhandling försvarades fyra år senare 1955 och under tiden
hann han dessutom att fullgöra sin obligatoriska miltärtjänstgöring. Gårding och
Riesz nämns ofta som hans handledare, men detta är något missvisande. Någon
direkt handledning förekom sällan efter licentiatexamen utan doktorsavhandlingen
förväntades skrivas egen hand. Inom den humanistiska fakulteten var det inte
ovanligt att en doktorsavhandling utgjorde e tt livsverk, kulmen en akademisk
karriär, medan matematiken utmärkte sig genom att doktorsavhandlingar skrevs
relativt tidigt och bidrog till matematikens nimbus som de briljanta unga männens
speciella gebiet. Utan att förringa vare sig Riesz e ller Gårdings insatser som in-
spiratörer står det klart att Hörmander från tidig ålder stod egna ben och var
mer än väl fullt kapabel att söka och formulera sina problem, inte bara att lösa
dem. Det förvånande är att ämnet för hans kommande avhandling inte koncipier-
ades av honom förrän efter två år, när han av en tillfällighet stötte Schwartz
distributionsteori under det han botaniserade bland böckerna i en fransk bokhan-
del. En teori vars potential han var snabb att uppskatta. Hans doktorsavhandling
var epokgörande, ty visserligen hade de klassiska speciella partiella dierentialekva-
tioner som de elliptiska (Laplace), paraboliska (värmeekvationen) och hyperboliska
(vågekvationen) varit föremål för studium med sina handfasta fysikaliska kopplin-
gar sedan 1800-talet, men ingen före Hörmander hade systematiskt studerat den
allmänna linjära partiella dierentialekvationen. Att det var något speciellt med
själva disputationsakten var uppenbart för de närvarande och Riesz, tillfälligt till-
baka från sin vistelse i USA där han gästade amerikanska universitet efter sin
pensionering, citerade en känd slagdänga om att detta händer bara en gång och
återkommer aldrig. Disputationen skedde åtminstone delvis franska eftersom en
fransman Jacques-Louis Lions (student till Schwartz) hade inbjudits som opponent
när utländska opponenter var ovanliga och en hemställan hade gjorts till regeringen
för extra medel. Betygskommittén bland annat bestående av Gårding och Pleijel
förordade högsta betyg och därmed blev Hörmander mer eller mindre omgående
docent. Någon professur i Lund fanns givetvis inte tillgänglig ty det gamla gardet
hade redan som tidigare antytts nyss ersatts av friskt blod, men drygt ett år senare
(den 1 januari 1957) tillträdde Hörmander e n professur vid Stockholms Högskola,
något som givetvis uppmärksammades av medierna, ty att bli professor vid ung
ålder (ännu inte fyllda 26) var något mycket anmärkningsvärt.
Hörmander skulle vara i Stockholm i dryga sex år fram till 1964 och under tiden
hade högskolan förvandlats till universitet något som dock skulle ha liten prak-
tisk betydelse. Institutionen var inhyst i trånga lokaler vid Kungstensgatan och
många vittnar om det ständiga skrivmaskinsknattret från Hörmanders tjänsterum.
Han var fullt sysselsatt med att skriva sin klassiska ’Linear partial dieren-
tial operators’ som man kan se som en vidareutveckling av hans avhandling vilken
hade inspirerat en intensiv aktivitet runt om i världen, en aktivitet som resulterade
i en snabb utveckling i vilken Hörmander givetvis stod i frontlinjen. Hans ledande
ställning bekräftades genom den Fields-medalj han erhöll 1962 i samband med den
största tilldragelsen under sin professur i Stockholm nämligen anordnandet av ICM
4 Ulf Persson Normat 1/2013
(International Congress of Mathematicians) i staden. Denna var vid den tidpunk-
ten den största vetenskapliga kongress som någonsin hade anordnats i Sverige och
följaktligen med kunglig närvaro (och beskydd). I och med detta var Hörmander
ett världsnamn och det var bara en tidsfråga innan han skulle lockas ut i den
vida världen ty Sverige var trots allt ett litet land och kunde knappast erbjuda
de villkor han skulle kunna kräva. Först gick färden till Stanford och därefter till
Princeton, närmare bestämt The Institute of Advanced Study såsom ’permanent
member’, kanske den mest exklusiva anställning en matematiker kan erhålla, en
tillvaro utan distraherande plikter och med obegränsad tid att ägna sig åt forsk-
ning. Vistelsen vid Stanford var främst förknippad med analytiska funktioner i flera
variabler som han föreläste om, alltid med välskrivna maskinskrivna föreläsningsan-
teckningar studenterna punktligt till fromma, men vars ursprung går tillbaka till
hans stockholmstid och baseras ett helt nytt sätt att systematiskt angripa an-
alytiska funktioner nämligen som lösningar till
¯
ˆ-ekvationen (den kallade ’de-
bar’). Visserligen går detta tillbaka till de klass iska Cauchy-Riemann ekvationerna,
men det banbrytande var att introducera metoder och perspektiv från partiella
dierentialekvationer vilket ledde till helt nya metoder att konstruera analytiska
funktioner med speciell relevans till två eller fler komplexa variabler. Hans tid vid
the Institute var dock inte lika lyckosam av anledningar som de flesta matematiker
kan sympatisera med. För en perfektionist som Hörmander med ytterst höga krav
sig själv upplevde han förväntningarna att hela tiden prestera topp utan de
ursäkter som icke ideala arbetsförhållanden erbjuder som alltför pressande. Han
började längta tillbaka till Sverige och en mer normal tillvaro. Under tiden hade en
hel del aktivitet ägt rum med syfte att lyfta upp Hörmanders ’flykt’ till utlandet
till en nationell nivå som ett beklagligt exempel ’brain-drain’. Det resulterade
småningom i en lag - lex Hörmander - om inrättning av forskningsprofessurer.
Dock denna lag behövdes inte tas i anspråk, Pleijel övertog 1968 en professur i Up-
psala och därmed blev hans professur i Lund ledig till vilken Hörmander kallades.
Och i viss mening blev denna återkomst därmed om inte kulmen, slutet hans
karriärperiod i livet.
Matematisk verksamhet
Bara att ge en grov översikt över Hörmanders matematiska verksamhet skulle
givetvis långt utöver denna artikels blygsamma ambitioner och det korrespon-
derande utrymmet. låt mig ja mig med att ge några allmänna kommentarer.
Läsare som önskar mer detaljerade introduktioner hänvisas till de artiklar som
återfinns i majnumret i Svenska matem atikersamfundets Bulletin (vars februar-
inummer innehåller personliga minnen av hans studenter), liksom minnesartiklarna
i Notices of the AMS. Det är även min förhoppning att framtida nummer av Normat
skall innehålla artiklar med anknytning till Hörmanders matematik.
Hörmanders avhandling är givetvis central eftersom den skulle ange riktningen
för hans framtida forskning. Vi har redan nämnt uppföljaren ’Linear partial dier-
ential operators’ från början av 60-talet, denna skulle följas tjugo år senare med
inledningen till en serie ’The analysis of linear partial dierential operators’ som
slutligen skulle innefatta fyra band och som 2006 skulle belönas med Steelepriset
för matem atisk översiktslitteratur. Detta pekar två aspekter av Hörmanders
Normat 1/2013 Ulf Persson 5
matematiska verksamhet. Den första är hans pedagogiska förmåga som ofta kom-
mer i skymundan. Många har vittnat om hans klara, välförberedda och genomarbe-
tade föreläsningar. Hans stil präglas av klarhet och ekonomi i framställningen, inga
onödiga ord, inget tjafs, utan rent och sakligt. Detta kräver en hel del av läsaren,
författaren förutsätter att denne kommer ihåg vad han eller hon har läst ty inga
onödiga upprepningar är att vänta. Det andra är hans systematik som även har
varit basen för den kritik som riktats mot honom. Ingenting lämnas åt slumpe n,
inga lösa trådar, allt som kan göras tycks också göras och lämnar ingenting över åt
läsaren ty allt är dammsuget. En student påpekade att Hörmander aldrig slösade
tid att tänka problem för vilka det ännu inte fanns några metoder att angripa
dem med. Han var helt enkelt för otålig enligt studentens tolkning, han såg framför
sig alltför mycket som kunde lösas och pockades att lösas med de metoder och
insikter han ständigt utvecklade. Att försöka göra vad som går utöver den e gna
förmågan, eller rentav är omöjligt, utmärker, enligt Goethe, dilettanten. Han var
med andra ord inte en utpräglad problemlösare utan en teoribyggare och har som
sådan jämförts med Grothendieck. Den som kommer i kontakt med Hörmanders
matematik bländas i första hand av hans enastående tekniska virtuositet och im-
ponerande receptivitet vilken kommer till uttryck i att inte bara absorbera andras
bidrag utan att dra ut essensen av dem, förenkla och vidareutveckla. Det kan
vara frestande att avfärda honom som en tekniker, ty sådan är den missunnsamma
mänskliga naturen, men bortom detta bländverk fanns en vision som aldrig fanns
dokumenterad i hans skrifter ty en sådan låter sig inte formuleras med den precision
som var hans signum, men som småningom kunde anas av dem som kom i när-
mare kontakt med honom. Det vittnas om hans närmast profetiska intuition inom
områden som låg bortom hans verksamhetsområde. Som i fallet med Grothendieck
hängde allt ihop.
Professor i Lund
Hörmander kom att verka i Lund från 1968 fram till sin pensionering 1996, givetvis
med ett antal avbrott för längre utlandsvistelser, liksom en fortsatt koppling till
institutionen fram till sin d 25 november 2012. Han lär ha avfärdat denna tid
såsom en besvikelse. Med tanke hans personlighet och extremt höga krav är
detta knappast förvånande. Vad hade han realistiskt kunnat förvänta sig? Att Lund
skulle ha blivit ett världscentrum inom PDE, och attraherat b egåvade studenter
från hela världen? Ett nytt Göttingen? Sådant kräver en entreprenöranda som
säkert var honom främmande. Faktum är att fastän han hade ett antal förnämliga
studenter kan ingen av dem mäta sig med honom. Lund som fram till 70-talet var
något speciellt i Sverige - ingenstans var t.ex. kraven högre fyra-betygsstudenter
- är nu en ganska ordinär svensk matematikinstitution, och den förnämliga PDE-
traditionen är satt undantag. 1968 råkade vara ett ödesår och b örjan till den
utveckling inom svenska universitet som måste ha framstått för honom som djupt
beklaglig.