Normat 61:1, 1–3 (2013) 1
Hur matematiken bidrog till strukturalismens
uppkomst
Osmo Pekonen
Agora Center
Jyväskylä Universitet
osmo.pekonen@jyu.fi
Introduktion
Matematik har i alla tider tillämpats i de sociala vetenskaperna. Exempelvis dyker
statistiska metoder upp överallt. Ingenting märkligt med det. Men kunde också
matematikens abstrakta strukturer ha tillämpningar i de såkallade ’mjuka veten-
skaperna’? Det var i tiderna en stor sensation gruppteorin fann tillämpningar
inom antropologin. Det hör fortfarande till matematisk allmänbildning att veta hur
detta gick till.
Det har nyligen påståtts i ett populärverk (Aczel 2006) att den under namnet
strukturalism kända filosofiska strömning, som under 1960-talet genomsyrade
gott som varje humanistisk vetenskap, skulle ha fått sin början i studiet av ma-
tematiska strukturer och särskilt i den abstrakta klassifikationen av algebraiska
strukturer som var central i det berömda Bourbaki-sällskapets verksamhet (Mash-
aal 2006). Strukturalismen är vid det här laget redan gammal skåpmat, men det
besynnerliga är att dess grundare, medlemmen av Franska akademin Claude Lévi-
Strauss (1908-2009), blev över 100-årig. Han överlevde många av sina elever och
uttolkare - bland vilka Amir D. Aczel (f. 1950) väl hör till de ytligaste, såsom vi
i samklang med Sir Michael Atiyah (2007) har påpekat i en kritisk recension (Pe-
konen 2009) till författarens stora missnöje (Aczel 2010). Ett citat från Mästaren
själv
0
satte punkt för också denna debatt (Kantor 2011).
Lévi-Strauss hade som mål att förstå den amerikanska kontinentens och t.o.m.
hela världens mytologier med hjälp av ett fåtal elementära strukturer. Han tog
till sig intryck från många vetenskapliga och kulturella domäner, exempelvis från
lingvistiken och musikvetenskapen, men också från matematiken. Den ryska fors-
karen Roman Jakobson (1896-1982) introducerade Lévi-Strauss i den lingvistiska
teorin som företräddes av den såkallade ’Pragskolan’. Uppslaget till den oreducer-
bara basenheten mytem i den Lévi-Strausska mytteorin var Ferdinand de Saussures
(1857-1913) centrala begrepp fonem. Det väsentliga i strukturalismen är emeller-
tid inte basenheterna i sig utan deras inbördes relationer och de strukturer som
0
Ne croyez pas un instant que Bourbaki m’ait emprunté le terme ’structure’ ou le contraire, il
me vient de la linguistique et plus précisément de l’Ecole de Prague. (Claude Lévi-Strauss i ett
brev till Jean-Michel Kantor)
2 Osmo Pekonen Normat 1/2013
de bygger upp. Musiken var likaledes en viktig inspirationskälla för Lévi-Strauss.
Ett av hans huvudverk, Mythologiques, har grund av sin fyra beståndsdelar
jämförts med Richard Wagners Ring-tetralogi. Lévi-Strauss’ finländska elev, se-
miotikern Eero Tarasti (f. 1948), som är professor i musikvetenskap i Helsingfors
universitet, har i sin doktorsavhandling närmare studerat förhållandet mellan myt
och musik (Tarasti 1979).
Som strukturalismens tredje grundargestalt vid sidan om Claude Lévi-Strauss
och Roman Jakobson kunde matematikern André Weil (1906-1998) lyftas fram.
Dessa tre lärda judar befann sig under andra världskriget i exil i New York.
den tiden var Greenwich Village den fria världens intellektuella hub. För en gångs
skull samarbetade stora intellektuella med varandra och hjälptes åt i tvärveten-
skaplig samverkan. Tillsammans med Jacques Maritain, Henri Focillon och Roman
Jakobson grundade Lévi-Strauss ett franskt exiluniversitet vid namn École Libre
des Hautes Études. Lévi-Strauss hade utfört antropologiskt fältarbete i Brasilien
och innehaft en tjänst i Sâo Paulos universitet. Han ordnade en temporär tjänst
för Weil i Sâo Paulo. När läget normaliserades återvände Lévi-Strauss till Paris
och disputerade för doktorsgraden 1949 i Sorbonne. Weil å sin sida slog sig ner i
Princeton och stannade i Förenta Staterna för gott (Weil 1991).
I sin avhandling i Sorbonne med rubriken Les structures élémentaires de la
paren hade Lévi-Strauss behandlat den nordaustraliska murnginstammens egen-
domliga regler för giftermål, som han inte hade lyckats begripa. Han vände sig
till sin matematikerbekanta. Weil löste problemet med hjälp av gruppteori. Weils
lösning utkom som bilaga i Lévi-Strauss’ tryckta avhandling. Hans argument är
likväl för omständigt för att presenteras här.
André Weil var grundargestalt för det hemliga Bourbaki-sällskapet som började
sin verksamhet i École Normale Supérieure redan kring 1935. Weils märkvärdiga
äventyr under vinterkriget i Finland, tidvis under namnet Bourbaki - arrestering
för påstått spionage samt utvisning till Sverige - har återgivits i (Pekonen 1992).
I Bourbakis verk spelar begreppet struktur en central roll. Bourbakisternas mål
var ju att förankra matematiken i några välvalda grundbegrepp, såsom mängd,
grupp osv. Förmodligen hade Lévi-Strauss redan tidigt hört talas om Bourbaki-
sällskapet av Weil, men han citerar aldrig dess verk, även om han nämner många
andra matematiska klassiker såsom Claude Shannon eller Norbert Wiener.
Till sin forskarnatur var Lévi-Strauss en bricoleur, dvs. en ’fixare’ och ’tusen-
konstnär’. Vid skapandet av sin teori utnyttjade han de intellektuella redskap som
råkade finnas tillgängliga. Det formligen kryllar av matematiska metaforer i hans
verk. Bland annat förekommer där ofta möbiusband och kleinflaska, precis som i
psykoanalytikern Jacques Lacans skrifter.
För en professionell matematiker kan sådana metaforer synas tvivelaktiga. I
Jean Bricmonts och Alan D. Sokals kända bok (1997) har ju många franska mode-
intellektuella - Lacan bland dem - avslöjats som rena rama bluffmakare vad deras
kännedom och förståelse av matematiska begrepp beträffar. I Lévi-Strauss’ verk
förekommer matematiken dock inte uteslutande i form av metaforer, utan också i
mera konkreta sammanhang. Vi ska i det följande betrakta några valda tillämp-
ningar av gruppteorin.
Normat 1/2013 Osmo Pekonen 3
Släktskapets elementärstrukturer
Strukturalismens födelsestund kunde kanske dateras till det ögonblick vissa
ursprungsfolks till synes komplicerade regler för giftermål första gången dechiffre-
rades. Såsom redan antytts är murnginfolkets exempel tämligen komplicerat, och
dessutom har det ifrågasatts (Cargal 1996). Således väljer vi att betrakta ett annat
läroboksexempel, nämligen den västaustraliska karierafolket.
Stammen i fråga indelas i fyra klaner, dvs. Banaka (A), Karimera (B), Burung
(C) och Palyeri (D). (Förkortningarna, som vi framdeles använder, har markerats
inom parentes.) Låt
S = {A, B, C, D}
beteckna mängden av karierafolkets klaner. Genom etnografiskt fältarbete har
man kunnat visa att det inom karierafolket råder följande regler för släktskap,
som bestämmer vilka klanmedlemmar tillåts gifta sig med varandra och till vilken
klan avkomman ska hänföras:
1)Regler för giftermål:
A och C kan gifta sig med varandra
B och D kan gifta sig med varandra
2)Regler för härkomst:
far A & mor C barn D
far C & mor A barn B
far B & mor D barn C
far D & mor B barn A
Låt oss nu betrakta några funktioner i mängden S. Låt e = Id
S
: S S vara en
identitetsavbildning. Låt f : S S beteckna ’giftermålsfunktionen’. Dess värden
framgår ur tabellen nedan:
X A B C D
f(X) C D A B
Således är f en involution: f f = e
För att beskriva härkomstreglerna behöver vi ännu två funktioner definierade
i S: ’Moderskapsfunktionen’ m : S S, som avbildar moderns klan till hennes
barns klan. Funktionens värden framgår ur följande tabell:
X A B C D
f(X) B A D C
Det framgår tydligt, att också m är en involution: m m = e
På motsvarande sätt är ’faderskapsfunktionen’ p : S S en avbildning av
faderns klan till hans barn klan. Faderskapsfunktionen framgår av tabellen:
4 Osmo Pekonen Normat 1/2013
X A B C D
f(X) D C B A
Även denna funktion är en involution: p p = e
Sats: f m = p.
Bevis: Utsagans riktighet bevisas av följande tabell:
X A B C D
m(X) B A D C
f(m(X)) D C B A
Sats: m f = p.
Bevis: Låt oss betrakta klanen X. Hustrun till en man av denna klan är av
klan f(X). Denna moders barn tillhör klan m(f(X)). Å andra sidan tillhör samma
barn enligt faderskapsfunktionen klan p(X). Eftersom det är frågan om samma
avkomma måste m(f(X)) = p(X). (Utsagan kan likaledes bevisas genom att skriva
ut tabellen såsom ovan.)
Låt oss nu betrakta mängden K = {e, f, m, p}, som innehåller all information
om karierafolkets släktskapsregler. Från avbildningarnas förening med operatorn ?
kan en matematiker omedelbart utläsa, att det är frågan om en klassisk fyrgrupp
(Viergruppe), som Felix Klein upptäckte 1884. Gruppens Cayleytabell är följande:
e f m p
e e f m p
f f e p m
m m p e f
p p m f e
Nu förstår vi vad strukturalismen handlar om. Vid dagligt tal om släktförhållan-
den uppstår lätt missförstånd, men reducerar man det hela i matematiska symboler
blir allt klart och tydligt. Vi kan enkelt tolka den Kleinska fyrgruppens matema-
tiska egenskaper till vardagsspråk eller vice versa. Ett par exempel klargör saken:
(1) Utsagan m(m(X)) = X = p(p(X)) betyder, att varje barns mormor i karie-
rastammen och likaså varje barns farfar tillhör samma klan som barnet självt.
(2) Av utsagan f m = p följer, att en yngling kan gifta sig med sin morbrors
dotter.
Bevis: Låt morbrodern i fråga tillhöra klan X. Hans syster är självfallet medlem
av samma klan, vilket innebär att ynglingen i fråga genom sin mor är medlem av
klan m(X). Morbroderns dotter hör å sin sida till klan p(X). Eftersom f (m(X)) =
p(X) är giftermålet tillåtet.
Reglerna för giftermålet kunde utan tvivel tolkas annorlunda. Saken kan under-
sökas abstrakt. Till exempel förblir Kleins fyrgrupp K invariant under permutation
av dess element f, m och p.
Osökt inställer sig frågan, hur och varför dessa släktskapsregler har uppstått.
Har de utfärdats av någon schaman i tidernas begynnelse eller har de kommit till
genom naturligt urval? Och vad kunde vara meningen med hela systemet? Det
kan knappast vara enbart frågan om ett sätt att förhindra incest eller att bevara
Normat 1/2013 Osmo Pekonen 5
genetisk mångfald. Den rätta förklaringen torde ligga däri, att hela samhällsstruk-
turen och arbetsfördelningen i karierastammen baserar sig klantänkande, vars
vidmakthållande och förnyelse garanteras av dessa släktskapsregler. Giftermålsreg-
lerna sammanflätar klanerna till en enhetlig stam, som inte löper risk att hamna
i ett inbördeskrig. Lévi-Strauss understryker, att ’pjäserna’ i bytesaffärerna mel-
lan klanerna utgörs uttryckligen av kvinnor, aldrig av män. Därför har han ibland
beskyllts för att vara en antifeministisk vetenskapsman. Det kan också vara värt
att påpeka, att Lévi-Strauss’ teorier om släktskapsregler återigen har blivit högst
aktuella genom den i Frankrike pågående häftiga samhällsdebatten om homoäk-
tenskapet.
Också bland andra naturfolk har man påträffat invecklade giftermålsregler. Bland
typiska fall kan nämnas en viss sexklanig stam bosatt ön Malekulan i Vanuatu,
vars släktskapsregler bestäms av en dihedralgrupp av sjätte ordningen, samt den
rentav åttaklaniga nordaustraliska stammen Warlpiri. De utgör standardexempel i
den etnomatematiska litteraturen (Ascher 1994).
Också i det fornnordiska samhället har det jligen funnits liknande giftermåls-
regler, om också kanske inte lika invecklade. Spår av detta kan jligen förekomma
i det finska språket. Det finska ordet kihla, vilket betyder förlovning, har samma
ursprung som svenska språkets gisslan. En jungfru förmäld till en annan klan har
nämligen uppfattats som en slags pantfånge som garanterar freden. Kvinnorna an-
vändes som maktspelets spelbrickor för att förhindra krig och konflikter.
Släktskapsreglerna styrs av myter, riter och komplicerade bröllopsceremonier
som noggrannast observeras av samhällenas eliter, de kungliga dynastierna (i viss
mån ännu i dag!). Deras innebörd kan lätt förbli oklar för en fältarbetande antro-
polog. Strukturalismens mål är emellertid att visa, att världens mytologier inte är
godtyckliga sagoberättelser, utan att de rätta vetenskapliga hjälpmedlen - såsom
gruppteorin - kan avslöja de exakta strukturer som ligger bakom dem.
Lévi-Strauss’ kanoniska formel
Den andra och mer omfattande tillämpningen av gruppteorin i Lévi-Strauss’ tän-
kande utgörs av den kanoniska formeln (Canonical Formula, CF) som han framlade
1955 i sin tolkning av myter. Formeln uttrycks oftast följande sätt:
F
x
(a) : F
y
(b) :: F
x
(b) : F
a
1
(y)
Eftersom Lévi-Strauss inte särskilt noggrant definierar de begrepp han använder
måste matematikern nu ge sig en smula till tåls. I den antropologiska litteraturen
kallas de variabler som förekommer i formeln inom parentes för karaktärer, medan
variablerna i indexläge kallas för funktioner (i detta fall med en annan än den
vedertagna matematiska meningen). Den generiska symbolen F kan från fall till
fall betyda olika saker, likväl att F
x
och F
y
representerar varandras antiteser
eller motsatta aktivitetsalternativ: typiskt innebär exempelvis F
x
det goda och F
y
det onda. Karaktären b är en ’polysemisk operator’: den får rollen av en antites
beroende vilken sida i CF den befinner sig. Vidare förutsätter formeln, att man
för variabeln a har definierat ett slags ’inverselement’ a
1
, som vi fritt kallar för
6 Osmo Pekonen Normat 1/2013
dess ’twist’. Funktionen x förblir invariant, med andra ord förändras inte dess läge.
Å andra sidan förutsätter formeln, att funktionen y vid förflyttning från vänster
till höger kan förvandlas till en karaktär, med andra ord kan dess roll ’twistas’.
Härav beror den alternativa benämningen CF, ’Double Twist’. Tecknet : utläses
’förhåller sig till, är i relation till’ och tecknet : : ’förhåller sig samma sätt som’.
Det är med andra ord frågan om en relation av något slag.
Alla variabler representerar myter eller deras persongestalter eller elementära be-
ståndsdelar, såkallade mytem. Den polysemiska operatorn b kunde vara exempelvis
den i mytologin ofta förekommande trickstergestalten, såsom Loke i de isländska
sagorna, vars roll kan förvandlas helt oanat. CF:s otydlighet gör den professionella
matematikern naturligtvis misstänksam. Vad avses till exempel med ett ’mytems
inversmytem’, eller ’förhållande mellan myter’? Nu krävs tålamod, fortsatt tåla-
mod.
Redan 1960-talet hade en slags ’myternas algebra’ utvecklats ganska långt
tack vare den finländskfödde antropologen Elli-Kaija Köngäs-Maranda (1932-82).
Hennes historia är värd att berättas. Elli-Kaija Köngäs föddes i en laestadianfamilj
tolv barn vid Kemi älvdal i Tervola socken i finska Lappland. Också den stora
finska antropologen och Sibirienforskaren Matthias Alexander Castrén (1813-52),
härstammade från samma socken. Den begåvade Elli-Kaija rönte skolframgång i
matematik och i språk, bland annat i latin. Hennes val av karriär verkades otvi-
velaktigt av förebilden Castrén. Vid Helsingfors universitet studerade hon folklo-
ristik, historia och lingvistik. År 1959 blev hon Asla-stipendiat i Indiana University
i Bloomington, där hon disputerade för doktorsgraden med en avhandling om ame-
rikafinländarnas folklore och där hon gifte sig med den kanadensiska antropologen
Pierre Maranda (f. 1930). Paret fältarbetade tillsammans bland folket Lau Sa-
lomonöarna. År 1971 publicerade de en gemensam bok om tolkningen av CF, där
CF bland annat tillämpas finska gåtor. I Paris arbetade Elli-Kaija som Lévi-
Strauss’ elev. I Radcliffe College bekantade hon sig också med Roman Jakobson.
Till hennes minne har The American Folklore Society uppkallat ett pris efter henne.
Pierre Maranda har fortsatt sina forskningar i matematisk antropologi i Toronto,
där han nyligen redigerade en samlingsvolym kallad The Double Twist (2001), som
är tillägnad olika tolkningar av CF. Den innehåller till och med en artikel av Lévi-
Strauss. Maranda var också en av festtalarna i Lévi-Strauss’ 100-årssymposium i
Musée du quai Branly i Paris år 2007.
Låt oss nu uttolka CF formellt matematiskt ett sätt som den amerikanska
forskaren Jack Morava (2003) har föreslagit.
Först bör vi märka att CF är osymmetrisk, eftersom ’Double Twist’ (vad det nu
kan tänkas betyda) endast äger rum i ena riktningen. Karaktären b förutsätts inte
att ha ett ’inverselement’, och inte heller förutsätts funktionen x kunna ’twistas’
till en karaktär. Följaktligen kan tecknet : : inte tolkas som en ekvivalensrelation
(emedan symmetriaxiomet inte uppfylls). Snarare bör : : utläsas som en transfor-
mationsrelation. En matematiker skulle därför hellre beteckna:
F
x
(a) : F
y
(b) F
x
(b) : F
a
1
(y)
Transformationsrelationen kan förvisso också vara en ekvivalensrelation, förut-
satt att symmetrikravet uppfylls. Lévi-Strauss säger ingenting om CF:s kvantifika-
torer. Vi vet inte om formeln är avsedd att gälla för alla mytem, eller om meningen
Normat 1/2013 Osmo Pekonen 7
är att säga, att det gäller för ett visst mytem. CF:s innehåll torde kunna beskrivas
fritt följande sätt:
’I en tillräckligt stor och koherent mängd av myter kan vi välja ’karaktärerna’ a
och b samt ’funktionerna’ x och y sålunda, att det uppstår en transformation, som
avbildar a till b, y till a
1
och b till y, men som låter x förbli invariant.
Anta att transformationen itereras. Vi erhåller en kedja av transformationer:
F
x
(a) : F
y
(b) F
x
(b) : F
a
1
(y) F
x
(y) : F
b
1
(a
1
)
I stället för F
x
(a) kunde vi lika väl skriva x/a. Ovanstående kedja kan ut-
tryckas följande sätt, som är bekant från skolaritmetiken ? ?
x/a
y/b
=
x/y
b
1
/a
1
vilket kan tjäna som en slags minnesregel.
Vi närmar oss nu gruppteorin. Det ska inom kort framgå, att ’Double Twist’-
formeln kan tolkas som en antiautomorfism av kvaterniongruppen av ordning 8
1
. I
det följande kommer vi att se vad detta innebär.
Kvaternioner är allom bekanta. De uppfyller räknereglerna
i
2
= j
2
= k
2
= ijk = 1.
kvaterniongruppen av ordning 8 är följande grupp
Q = 1, ±i, ±j, ±k}
utrustad med räkneregler för kvaternioner. Det är frågan om en icke-kommutativ
grupp, som således kan ha en antiautomorfism, det vill säga en inverstransforma-
tion, som vid varje produkt mellan två element byter om faktorernas plats. Till
exempel avbildningen λ : Q Q, som avbildar i k, j i
1
= i, k j, är en
antiautomorfism. För att bevisa detta skriver vi
λ(i · j) = λ(k) = j = (i) · k = λ(j) · λ(i)
och
λ(j · k) = λ(i) = k = j · (i) = λ(k) · λ(j)
osv. När detta väl har konstaterats, inser vi att parallellen
x 1, a i, y j, b k
bevisar att antiautomorfismen λ och CF, det vill säga ’Double Twist’, är en och
samma transformation. Den kanoniska formeln CF är således allt annat än gripen
1
Det finns två icke-abelska grupper av ordning åtta, den dihedrala gruppen och kvaterni-
ongruppen, den senare är unikt inbäddad i kvaternionerna upp till konjugering Man kan således
även tala om kvaterniongrupper av ordning 8, och den nedan kan ses som den kanoniska Red.
anm.
8 Osmo Pekonen Normat 1/2013
ur luften, eftersom den motsvaras av ett icke trivialt och konsistent matematiskt
fenomen!
Gruppen Q har också andra antiautomorfismer. Följaktligen finns det många
olika sätt att uttrycka ’Double Twist’. Lévi-Strauss presenterar själv en alternativ
formulering i sin bok La potière jalouse:
F
x
(a) : F
y
(b) :: F
y
(x) : F
a
1
(b)
Formeln ser redan vid första ögonkastet annorlunda ut än den ursprungliga CF.
Transformationen överför nu x till y, a till x och y till a
1
, medan b förblir invariant.
Motsvarigheten
x i, a k, y j, b 1
visar emellertid, att det är frågan om en annan automorfism av Q, låt oss säga
σ , som definieras av
σ(i) = j, σ(j) = k 1 = k, σ(k) = i.
De två nämnda antiautomorfismerna skiljer sig från varandra endast med avse-
ende å en cyklisk permutation τ : i j k i (som är Q:s yttre automorfism).
I själva verket är λ = σ τ.
CF lägger i dagen en rik matematisk struktur, som vi kan manipulera och ab-
strahera för att utröna kunskap om myternas korrespondenser.
Tolkning av en jivaromyt medels den kanoniska formeln
Hur vacker CF än vara, har den misstänksamma matematikern alltid skäl att
fråga sig, varför myter eller mytem överhuvudtaget skulle uppfylla den ena eller
andra matematiska formeln.
Lévi-Strauss ger inget svar frågan. Med geniets rätt förkunnar han utan
omsvep, att CF gäller, och därmed basta. Hypotheses non fingo, kunde också vara
hans svar. Inte heller ursäktade sig Newton, varför planeterna rörde sig såsom hans
tyngdlag förutsade att de skulle göra.
Nu är det tiden att ta en titt en konkret myt och undersöka, om CF är
till någon nytta i dess tolkning. Läroboksexemplet finner vi i Lévi-Strauss’ bok La
potire jalouse (Den svartsjuka krukmakarinnan). I sina forskningar tar Lévi-Strauss
hänsyn till myternas dynamik: deras variationer och upprepningar, försvunna eller
korrumperade myter och myter som inte ens ha uppstått. Allra intressantast blir
CF - liksom för övrigt vilken naturlag som helst - om den har förmågan till precisa
förutsägelser, med andra ord om den gör det möjligt att rekonstruera en försvunnen
eller en ännu icke uppstådd myt.
Vid gränsområdet mellan Peru och Ecuador lever jivarofolket, som har blivit
känt som huvudkrympare. Finländaren Rafael Karsten (1879-1956) var en inter-
nationellt erkänd pionjär inom jivaroforskningen. Han besökte jivarofolket våren
1918. Karsten upptecknade följande jivaromyt:
Länge sedan bodde Solen och Månen jorden. De hade ett gemensamt bo
och en gemensam hustru vid namn Aôho. Hustrun gillade Solen mer än Må-
nen. Solen yvades över detta steg den förnärmade Månen upp himlen
Normat 1/2013 Osmo Pekonen 9
längs en klängväxt och förmörkade Solen. Aôho började jaga Månen med-
dragande sina krukmakarredskap. Månen lyckades smita undan genom att
bryta av klängväxten, som förenade himlen med jorden. Aôho föll ner att
leran stänkte överallt jorden. Den da Aôho förvandlades till en fågel med
samma namn, dvs. ’getmjölkaren’ (latin: Caprimulgus, svenska: nattskärra).
Trots idoga försök lyckades Solen aldrig mer komma en omloppsbana med
Månen och de blev aldrig vänner.
Mytens avsikt är att förklara svartsjukans ursprung. Om två män inte kan dela
samma kvinna beror det att Solen och Månen en gång vlat om Aôhos gunst.
Lévi-Strauss tar sig nu an en tolkning av myten med sin formel CF. Låt oss först
definiera karaktärerna och funktionerna följande sätt:
a = getmjölkaren
b = kvinnan
x = svartsjuka
y = krukmakeri
Enligt CF:
Getmjölkarens svartsjukefunktion förhåller sig till kvinnans krukmakerifunktion
samma sätt som kvinnans svartsjukefunktion förhåller sig till krukmakeriets
funktion vid namn ’invers-getmjölkaren’.
Invers-getmjölkaren a
1
är en tillsvidare obekant storhet: en fågelart, som verkar
ett rakt motsatt sätt än ’getmjölkaren’ a eller dess urbild Aôho.
Nu förutsäger CF:
1) att det existerar en fågelart med anknytning till krukmakeri
2) att fågelarten i fråga har någon motsvarighet med kvinnan i avseende å svart-
sjuka
Mycket riktigt finner Lévi-Strauss en fågel med dessa egenskaper jivarornas
bosättningsområden. Det är frågan om den da horneron (Furnarius rufus). För
jivarofolket är fågeln välkänd, men den förekommer inte i deras myter. Den da
horneron använder sig skickligt av lera i byggnaden av sitt bo. Den är också sin-
nebilden för äktenskaplig trofasthet, eftersom både honan och hanen sjunger för
varandra under byggnaden av sitt gemensamma bo. Således måste den röda hor-
neron vara getmjölkarens inverselement. I princip kunde jivarorna alltså ha - de
kanske har haft eller kommer någon gång i framtiden att ha - en myt som berör
den da horneron, vars struktur förebådas av CF.
Lévi-Strauss’ och hans efterföljares verk är fyllda av liknande tillämpningar av
CF. Somliga är mer trovärdiga än andra.
Den professionella matematikern torde knappast ännu heller låta sig övertygas.
Vi kan emellertid inte vägra andra vetenskapers företrädare att fröjdas över den
skönhet de upptäcker. Lévi-Strauss’ antropologi har också en estetisk tolkning (Wi-
seman 2007). De gustibus non est disputandum. Matematiska antropologer ha
rätt att säga, att den myt som överensstämmer med Lévi-Strauss’ formel CF är
estetiskt tillfredsställande.
10 Osmo Pekonen Normat 1/2013
Perspektiv
Man kan inte förneka att matematikern André Weil bidrog till strukturalismens
tillkomst. Aczel (2006) har kraftigt men utan dokumentation betonat hela Bourba-
kiverksamhetens betydelse som strukturalismens utgångspunkt. Hans påståenden
förefaller dock överdrivna. Aubin (1997) jer sig mer anspråkslöst att karakterise-
ra bourbakismen som strukturalismens parallellfenomen, en slags manifestation av
60-talets sjudande Zeitgeist. En definitiv historia av Bourbakifenomenet i sin in-
tellektuella kontext har aldrig skrivits. Vetenskapsjournalist Mashaals (2006) upp-
fattning om Bourbakiseminariets historia är i alla fall mer tillförlitlig än Aczels
(Pekonen 2006, Atiyah 2007).
Gruppteorins tillämpning vissa urfolks giftermålsregler är det tydligaste ex-
emplet matematiska strukturers betydelse inom antropologin. CF däremot är
mer en trosfråga. Somliga antropologer tillämpar den hängivet sitt forsknings-
material, andra gör det inte alls. Den engelska antropologen Sir Edmund Leach
(1910-1989) ansåg CF vara ’oväsentlig abrakadabra’. Den bild av Lévi-Strauss som
Leach rätt tidigt (1970) förmedlade åt den engelskatalande världen - bland annat
åt många finländska forskare - var tämligen negativ. Således fick Lévi-Strauss ab-
strakta tankegånger aldrig något större genomslag i Finland. Hans begåvade elev
Elli-Kaija Köngäs-Maranda fick ingen ställning i Helsingfors universitet utan dog
under tragiska omständigheter i Kanada i en ålder av 50 år.
Lévi-Strauss’ berömdaste bok Tristes tropiques (1955) översattes till svenska re-
dan 1959 men till finska först 1997 (Pekonen 1998). I Sverige fick Lévi-Strauss
väsentligaste skrifter i strukturalism stor spridning genom en översatt antologi
(Lévi-Strauss 1969). I CF:s uppkomsthistoria är det i varje fall intressant att läg-
ga märke till de två finländska antropologernas, Rafael Karstens och Elli-Kaija
Köngäs-Marandas, insatser.
CF har kommit för att stanna i den antropologiska litteraturen. Det bevisar Pier-
re Marandas samlingsvolym The Double Twist (2001), som utvidgar CF:s tillämp-
ningsdomäner till många nya branscher. Lévi-Strauss själv har upptäckt CF i den
sakrala arkitekturen. Enligt honom återspeglar den timglasformade konstruktion,
som förekommer i vissa folks heliga vhyddor och tempel, den kanoniska for-
meln i våra mentala och materiella strukturer. Den ur matematikerns synvinkel
intressantaste artikeln i volymen bjuder René Thoms elev Jean Petitot på. Han
ger en nytolkning av CF i termer av katastrofteorin: Double Twist blir Double
Cusp. Denna morfogenetiska tolkning av CF är matematiskt explicit och eventuellt
användbar i musikteorin. I musikens geometrisering har man som bekant utfors-
kat allt djupsinnigare strukturer inom algebraisk geometri och differentialtopologi
(Mazzola 2002).
Tarasti (1979) har påträffat CF i många av Wagners operaintriger. Exempel-
vis hamnar Siegfried eller Brúnnhilde ibland i den polysemiska operatorns b ställ-
ning. Petitots morfogenetiska modell kunde kanske bättre illustrera, hur detta åter-
speglas i själva musiken.
Såsom avslutning kan vi lekfullt konstatera, att myth och math står nära varand-
ra: det är ju bara en bokstav som skiljer!
Normat 1/2013 Osmo Pekonen 11
Litteratur:
Aczel, Amir D. (2006). The artist and the mathematician. The story of Nico-
las Bourbaki, the genius mathematician who never existed. New York: Thunder’s
Mouth Press.
Aczel, Amir D. (2010). Response to a review of my book. The Mathematical
Intelligencer 32:2, s. 2.
Ascher, Marcia (1994). Ethnomathematics: a multicultural view of mathematical
ideas. New York: Chapman & Hall/CRC.
Atiyah, Michael (2007). Recension av Aczel (2006) och Mashaal (2006). Notices
of the American Mathematical Society 54:9, ss. 1150-1152.
Aubin, David (1997). The withering immortality of Nicolas Bourbaki: a cul-
tural connector at the confluence of mathematics, structuralism and the Oulipo in
France. Science in Context 10 (2), ss. 297-342.
Bricmont, Jean & Alan D. Sokal (1997). Impostures intellectuelles. Paris: Odile
Jacob.
Cargal, James M. (1996). An analysis of the marriage structure of the Murngin
tribe of Australia. Behavioral Science 23 (3), ss. 157-168.
Kantor, Jean-Michel (2011). Bourbaki’s structures and structuralism. The Mat-
hematical Intelligencer 33:1, s. 1.
Köngäs-Maranda, Elli-Kaija & Pierre Maranda (1971). Structural models in folk-
lore and transformational essays. Haag: Mouton.
Leach, Edmund (1970). Lévi-Strauss. London & New York: Fontana Modern
Masters. Samma år även i finsk översättning av Arto Kytöhonka. Helsingfors: Tam-
mi.
Lévi-Strauss, Claude (1949). Les structures élémentaires de la parenté. Paris:
PUF.
Lévi-Strauss, Claude (1955). The structural study of myth. Journal of American
Folklore 78 (270), ss. 428-444.
Lévi-Strauss, Claude (1964-71).Les mythologiques: Le cru et le cuit (1964). Du
miel aux cendres (1967). L’origine des manires de table (1968). L’homme nu (1971).
Paris: Plon.
Lévi-Strauss, Claude (1969). Claude Lévi-Strauss och strukturalismen: texter.
Översatta och sammanställda av Jan Anward och Gunnar Olofsson. Stockholm:
Zenit.
Lévi-Strauss, Claude (1985). La potire jalouse. Paris: Plon.
Lévi-Strauss, Claude (1955). Tristes tropiques. Paris: Plon. Svensk översättning
Spillror av paradiset (1959) av Gun och Nils A. Bengtsson. Stockholm: Bonnier.
Finsk översättning Tropiikin kasvot (1997) av Ville Keynäs. Helsingfors: Loki.
Maranda, Pierre (red.) (2001). The Double Twist. From ethnography to morp-
hodynamics. Toronto, Buffalo & London: University of Toronto Press.
Mashaal, Maurice (2006). Bourbaki, a secret society of mathematicians. Provi-
dence, R.I.: The American Mathematical Society.
Mazzola, Guerino (red.) (2002). The topos of music. Basel: Birkhäuser.
Morava, Jack (2003). On the canonical formula of C. Lévi-Strauss. arXiv:math/0306174v2
Pekonen, Osmo (1992). L’affaire Weil Helsinki en 1939. Gazette des mathéma-
ticiens 52 (avril 1992), ss. 13-20.
12 Osmo Pekonen Normat 1/2013
Pekonen, Osmo (1998). Tropiikin ihanat ja julmat kasvot. Helsingin Sanomat,
18 januari. Recension av översättningen ’Tropiikin kasvot’.
Pekonen, Osmo (2006). Recension av Mashaal (2006). The Mathematical Intel-
ligencer 28:3, ss. 68-69.
Pekonen, Osmo (2009). Recension av Maranda (2001) och Aczel (2006). The
Mathematical Intelligencer 31:3, 57-61.
Tarasti, Eero (1979). Myth and music. A semiotic approach to the aesthetics of
myth in music, especially that of Wagner, Sibelius and Stravinsky. Haag: Mouton.
Weil, André (1991). Souvenirs d’apprentissage. Basel: Birkhäuser.
Wiseman, Boris (2007). Lévi-Strauss, anthropology, and aesthetics. Cambridge:
Cambridge University Press.